مقدمه و هدف: هدف از آموزش پرستاری کمک به پرستاران در کسب دانش، مهارت و نگرش است که آنها را قادر به تصمیمگیری بالینی میسازد. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر آموزش مهارت تصمیمگیری بر درک از تصمیمگیری بالینی دانشجویان پرستاری بود.
روش ها: این مطالعه نیمه تجربی با دو گروه تصادفی به صورت پیش و پسآزمون و با حضور 51 نفر از دانشجویان سال سوم پرستاری در دانشکده پرستاری مامایی شیراز در سال 1390 انجام گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه درک از تصمیمگیری بالینی جنکینز جمعآوری و سپس نمره درک از تصمیمگیری بالینی دو گروه، در مراحل قبل، بلافاصله و دو ماه بعد از مطالعه با استفاده از SPSS 14 و روشهای آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که گروه آزمایش در سه بعد از ابعاد چهارگانه پرسشنامه درک از تصمیمگیری بالینی و نمره کل آزمون دارای تفاوت معنیداری با گروه شاهد بود. در واقع گروهی که تحت آموزش مهارت تصمیمگیری بودند، درک بالاتری از تصمیمگیری بالینی داشتند.
نتیجهگیری: به منظور بهبود تصمیمگیری بالینی پرستاران، آموزش مهارت تصمیمگیری بالینی میتواند بخشی از برنامه آموزش پرستاری باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |