دوره 2، شماره 1 - ( بهار - تابستان 1394 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 10-4 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beighi R, Abedini S. The effect of decision making skill training on perception of clinical decision making of nursing student. DSME 2015; 2 (1) :4-10
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-85-fa.html
بیگی بروجنی راضیه، عابدینی سمیره. تأثیر آموزش مهارت تصمیم‌گیری بر درک از تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان پرستاری. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1394; 2 (1) :4-10

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-85-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (7058 مشاهده)

مقدمه و هدف: هدف از آموزش پرستاری کمک به پرستاران در کسب دانش، مهارت و نگرش است که آن‌ها را قادر به تصمیم‌گیری بالینی می‌سازد. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر آموزش مهارت تصمیم‌گیری بر درک از تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان پرستاری بود.

روش ها: این مطالعه نیمه تجربی با دو گروه تصادفی به صورت پیش و پس‌آزمون و با حضور 51 نفر از دانشجویان سال سوم پرستاری در دانشکده پرستاری مامایی شیراز در سال 1390 انجام گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه درک از تصمیم‌گیری بالینی جنکینز جمع‌آوری و سپس نمره درک از تصمیم‌گیری بالینی دو گروه، در مراحل قبل، بلافاصله و دو ماه بعد از مطالعه با استفاده از SPSS 14 و روش‌های آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد که گروه آزمایش در سه بعد از ابعاد چهارگانه پرسشنامه درک از تصمیم‌گیری بالینی و نمره کل آزمون دارای تفاوت معنی‌داری با گروه شاهد بود. در واقع گروهی که تحت آموزش مهارت تصمیم‌گیری بودند، درک بالاتری از تصمیم‌گیری بالینی داشتند.

نتیجه‌گیری: به منظور بهبود تصمیم‌گیری بالینی پرستاران، آموزش مهارت تصمیم‌گیری بالینی می‌تواند بخشی از برنامه آموزش پرستاری باشد.

متن کامل [PDF 677 kb]   (3632 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/11/18 | پذیرش: 1394/2/2 | انتشار: 1395/5/25

Tables [PDF 326 KB]  (175 دریافت)
فهرست منابع
1. Memarian R. Concepts and nursing theories.3th ed. Tehran: Heydari Publication; 2013, 73.
2. Shabani H. Educational & Nurture skills, methods of teaching, Tehran: Samt; 2006, 90-1.
3. Beigi R, Abedini S, The effect of decision making skill training on critical thinking in nursing students, Development Strategies in Medical Education Journal, 2015; 2(1): 19-27.
4. Thompson C,Aitken L, Doran D, Dowding D, An agenda for clinical decision making and judgment in nursing research and education, International Journal of Nursing Studies, 2013;50: 1720-6.
5. Banning M, A review of clinical decision making:models and current research,Journal of Clinical Nursing, 2007;17(2): 187-95.
6. Meeks-Sjostrom D,Clinical decision making in nursing,Journal of Advanced Nursing, 2008;17(4):121-7.
7. Sharif F, Jahanpour F, Salsali M, et.al, A qualitative study,the process of clinical decision making in nursing students: Iranian Journal of Nursing Research,2010;16(2): 40-7.
8. Nouhi E, Abdollahyar A, Fasihi Harandi T.Effect of evidence-based Nursing education in nurses' clinical decision making, J Educ Ethics Nurs,2014; 2(4):43-9.
9. Hoffman K A, Aitken LM, Duffield C,A comparison of novice and expert nurses’ cue collection during clinical decision-making:verbal protocol analysis, International Journal of Nursing Studies,2009; 1335–44.
10. McCaughan D, Thompson C, Cullum N, Acute care nurses' perception of barriers to using research information in clinical decision making, Journal of Advanced Nursing,2002; 39(1): 46–60.
11. Torunn Bjørk I, Glenys A.Hamilton G, Clinical Decision Making of Nurses Working in Hospital Settings. Nursing Research and Practice, 2011; Article ID 524918,8 pages.
12. Girot EA., Graduate nurses: critical thinkers or better decision makers. Journal of Advanced Nursing, 2000; 31(2): 288-97.
13. http://www.problemsolving.net/ps9-3of4-fullproblem.html.
14. Thompson C, Dowding D, Essential Decision Making and Clinical Judgement for Nurses.USA: Churchill Livingstone; 2009. 44.
15. Waltz CF, Jenkins KS, Measurement of nursing outcome: measuring nursing performance in practice. 2nd ed, USA: Springer;1988,P.33-49.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License