مقدمه و هدف: یکی از ضرورتهای مهم حرفه پرستاری تفکر انتقادی است و پرستاران برای عملکرد صحیح در موقعیتهای بالینی باید دارای مهار تهای تفکر انتقادی باشند. عناصر هیجانی نقش مهمی در تفکر انتقادی دارند. این مطالعه به بررسی میزان هوش هیجانی و تفکر انتقادی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز میپردازد.
روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی هست. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای هوش هیجانی بار - آن و پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا استفاده شد. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز میباشند. نمونه 200 نفری از دانشجویان پرستاری از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها در قسمت آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون، روش تحلیل رگرسیون چند متغیری، تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون t استفاده.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی در دانشجویان دختر و پسر رابطه معنیداری وجود دارد و دانشجویان دختر در مقایسه با دانشجویان پسر از هوش هیجانی و تفکر انتقادی بالاتری برخوردارند.
نتیجهگیری: پرورش تفکر انتقادی و هوش هیجانی در دانشجویان پرستاری علاوه بر کمک در بهبود روابط اجتماعی دانش جویان و توانایی آنها در حل تعارضات، در بهبود کارآیی مهارتهای حل مسئله، توانایی قضاوت در حرفه پرستاری، کیفیت و توانایی ارائه خدمات بالینی نقش اساسی ایفا میکند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |