دوره 2، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1394 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 23-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi E, Seidabadi M, Zeinalabadi R, Tohidi A, Norouzinia R. The relationship between perceived social support and Test Anxiety: The mediating role of Self-efficacy. DSME. 2015; 2 (2) :23-33
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-79-fa.html
محمدی الهام، صیدآبادی مرضیه، زینل آبادی رضوان، توحیدی افسانه، نوروزی نیا روح انگیز. رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده با اضطراب امتحان: نقش واسطه‌ای خودکارآمدی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1394; 2 (2) :23-33

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-79-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی البرز
چکیده:   (1946 مشاهده)

مقدمه و هدف: حمایت اجتماعی را سازوکاری از ارتباطات میان فردی تعریف می‌کنند که افراد را از تأثیرات منفی تنیدگی محافظت می‌کند. از طرفی سطوح بالای حمایت اجتماعی با افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش استرس تحصیلی همراه بوده و همچنین، رابطه معکوسی میان حمایت اجتماعی و اضطراب امتحان دیده شده است. هدف از مطالعه حاضر، تعیین نقش واسطه‌ای خودکارآمدی در ارتباط بین حمایت اجتماعی ادراک‌شده با اضطراب دانشجویان به طور همزمان بود

روش ها: روش پژوهش، توصیفی - همبستگی هست که با استفاده از تکنیک پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی سال 93- 92 دانشگاه شهید باهنر کرمان می‌شود که تعداد 370 نفر از آنان به روش خوشه‌ای انتخاب شده و وارد مطالعه شدند. برای گردآوری داده‌ها از 3 پرسشنامه استاندارد اضطراب امتحان، خود کارآمدی عمومی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده استفاده شد. تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از نرم‌افزار لیزرل و SPSS انجام شد.

یافته‌ها: مدل معادلات ساختاری فاکتورها و کنش‌های مؤثر بر اضطراب امتحان دارای برازش مناسبی بود که نشان داد متغیرهای تبیین‌کننده اضطراب امتحان و روابط بین آن‌ها دارای اعتبار قابل قبولی هستند. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که حمایت اجتماعی با متغیر اضطراب امتحان رابطه منفی و معنی‌داری دارد. درحالی‌که رابطه حمایت اجتماعی با متغیر خودکارآمدی مثبت و معنی‌دار بود. متغیر خودکارآمدی به عنوان یک متغیر واسطه‌ای، تحت تأثیر مثبت حمایت اجتماعی بوده اما با میزان اضطراب امتحان رابطه منفی و معنی‌داری داشت.

نتیجه‌گیری: نتایج اثرات کلی نشان داد که میزان حمایت اجتماعی ادراک بیشترین تأثیر را بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان دارد.

متن کامل [PDF 5746 kb]   (1448 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۲

Tables [PDF 572 KB]  (71 دریافت)
فهرست منابع
1. Latas M, Pantić M, Obradović D. Analysis of test anxiety in medical students. Medicinski pregled 2010; 63(1112):863-6.
2. Yazdani F. Test anxiety and Academic Performance of female nurse Students. Journal of nurse horizon 2012; 1(1): 47-58. [In Persian]
3. Cheraghian B, Fereidooni- Moghadam M, Baraz-Pardejani SH, bavarsad N. Test Anxiety and its relationship with academic performance among nursing students. Knowledge and Health 2008; 3: 25-9. [In Persian]
4. Oladipo SE, Ogungbamila A. Demographic Predictors of Test Anxiety among Undergraduates. International Journal of Learning and Development 2013; 1: 62-6.
5. Rana RA, Mahmood N. The Relationship between test Anxiety and academic achievement. Bulletin of Education and Research 2010; 2: 63-74. [In Persian]
6. Schwarzer R, Luszczynska A. Health behavior constructs: Theory, measurement, and research. National Cancer Institute Website. [On Line]. 2007. Available from: http://dccps.cancer.gov/brp/constructs/selfefficacy/index.html.
7. Nie Y, Lau Sh, Liau AK. Role of academic self efficacy in moderating the relation between task importance and test anxiety. Learning and Individual Differences 2011; (21): 736–41.
8. Jain S, Dowson M. Mathematics Anxiety as a Function of Multidimensional Self- Regulation and Self-Efficacy. Contemporary Educational Psychology 2009; 34, 240-9.
9. Nikmanesh Z, Yari S. The relationship between self-efficacy and self-perception with Test anxiety among high school male and female students. Journal of Educational Psychology Studies 2011; 14:127-46. [In Persian]
10. Mirsameei M, Ebrahimi Ghavam S. Investigating relationship between self-efficacy, social support and test anxiety with mental health among male and female students of Allame-Tabatabaeei University. Journal of Psychology and Educational science 2008; 3(3, 4): 73-91. [In Persian]
11. Shoae Kazemi M, Momeni Javid M. Comparison self-efficacy and empowerment level between having breast cancer and normal women. Iranian Journal of Breast Diseases 2012; 1(5): 45-53. [In Persian]
12. MehdiZadeh Kandovani P, PoorrezaA, Allahverdi H, Dopykar N. The study of relationship between work stress and self-efficacy and coping among educational-Treatment hospitals personnel of Tabriz city in 2010. Journal of hospital 2012; 1(12): 57-65. [In Persian]
13. Jamali M, Noroozi A, Tahmasebi R. The effective factors on academic self-efficacy and its correlation with academic achievement among students of medical science university of Bushehr in 2013-2013. Iranian Journal of Education in medical Science 2013; 13(8): 129-41. [In Persian]
14. Fooladvand Kh, Farzad V, Shahraray M, Sangari A. The impact of social support, educational stress and academic self-efficacy on mental-physical health. Contemporary Psychology 2007; 2(4): 81-94. [In Persian]
15. Hajiloo N, Sobhi Gharamaleki N, Bagheri S. The relationship between Idealism, self-efficacy, responsibility and stress with delay of duties. Journal of behavioral science 2012; 4(6): 307-14. [In Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.