دوره 1، شماره 2 - ( پاییز - زمستان 1393 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 37-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khazaei T, Tolyat M, Khazaei T, Hajiabadi M R. Compared critical thinking in first year students and senior operating room and anesthesia Birjand University of Medical Sciences in 1390. DSME. 2014; 1 (2) :37-43
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-70-fa.html
خزائی طاهره، تولیت مریم، خزائی طیبه، حاجی آبادی محمدرضا. مقایسه تفکر انتقادی در دانشجویان سال اول و آخر کارشناسی اطاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1390. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1393; 1 (2) :37-43

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-70-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
چکیده:   (3123 مشاهده)

مقدمه و هدف: پرورش قوه استدلال، استنباط و قضاوت مقصد اصلی تعلیم و تربیت است. آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی می‌بایست اولویت اصلی در برنامه‌ریزی‌های آموزش باشد. آموزش تفکر انتقادی می‌تواند منجر به افزایش یادگیری، کسب مهارت‌های حل مسئله، تصمیم‌گیری و خلاقیت گردد، دانشجویانی که تفکر خلاق و انتقادی دارند، کمتر به قضاوت و نتیجه‌گیری‌های غلط تئوریکی می‌پردازند بلکه بیشتر سعی می‌کنند بر روی موضوعات بالینی متمرکز گردند که می‌تواند خلأ میان آموزش نظریه و بالین را کاهش دهد. مطالعه حاضر باهدف مقایسه توانایی تفکر انتقادی دانشجویان سال اول و آخر کارشناسی رشته‌های هوشبری و اتاق عمل انجام شد.

روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی – مقایسه‌ای است. جمعیت مورد مطالعه را دانشجویان اتاق عمل و هوشبری دانشکده پیراپزشکی بیرجند و فردوس تشکیل می‌دادند که به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامهی استاندارد کالیفرنیا فرم ب بود و دارای 34 سؤال چندگزینه‌ای با یک پاسخ صحیح در 5 بعد مهارت‌های شناختی تفکر انتقادی شامل تحلیل، استنباط، ارزشیابی، استدلال استقرایی، استدلال قیاسی بود.

یافته‌ها: از 120 دانشجوی مورد مطالعه 2/38% رشته هوشبری و 8/61% رشته اتاق عمل بودند. 8/60% در دانشکده پیراپزشکی بیرجند و 2/39% در دانشکده فردوس مشغول به تحصیل بودند. 25% مطالعه غیردرسی نداشتند. میانگین نمرات کل تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول و آخر رشته هوشبری و اتاق عمل معنی‌دار نبود اما میانگین نمره حیطه‌های استدلال قیاسی و استدلال استقرایی بین دانشجویان ترم اول و آخر از نظر آماری معنی‌دار بود. میانگین نمره مهارت‌های تفکر انتقادی بین گروهی که مطالعات غیردرسی داشته با گروهی که مطالعه نداشتند در بخش تجزیه و تحلیل معنی دارد (05/0P<).

نتیجه‌گیری: با توجه به پایین بودن نمره مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان سال آخر، بایستی نسبت به نهادینه‌سازی تفکر انتقادی خصوصاً در شرایط بالینی، برنامه‌ریزی شود.

متن کامل [PDF 1274 kb]   (1236 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۴

Tables [PDF 691 KB]  (39 دریافت)
فهرست منابع
1. Shah Mohammadi, D. mental health around the world, Sadra Publications: 2002, Tehran, Iran.
2. World Health Organization. Investing In Mental Health Evidence for Action. Who Library Cataloguing-In-Publication Data, World Health Organization, 2013.
3. Shariati, M., Kafashi, A., Ghalebandi, MF; Fateh, A., Ebadi, M. Evaluation of mental status and related factors in Iranian medical students. Quarterly of Payesh, 2002; 1(3): 1-9
4. Frost Ro, Marten P, Lahart C, Rosenblate R. The Dimensions of Perfectionism. Cognitive Therapy and Research 1990: 14: 449-68.
5. Khosravi, Zohreh; Alizadeh, M. Haney, perfectionism is the health or disease? Elm publisher: 2008, Tehran, Iran.
6. Joukar B, Dlavarpour, Mohammad Agha, the relation of educational Procrastination with achievement goals, Quarterly Journal of New Thoughts on Education, Tehran, Iran, 2006, 3: 80-61
7. Beswick, G; Rothblum, E.D; and Mann, L. Psychological Antecedeats of Student Procrastination Behavior on Attitudes and Performance. Journal of Social Psychology, 1988, 145: 245-264.
8. Ferrari, J. R. Psychometric Validation of Two Procrastination Inventories for Adults: Arousal and Avoidance Measures. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 1991, 14(2): 97-110.
9. Stoeber,J: Rambow,A Perfectionism In Adolescent School Student: Relations With Motivation, Achievement, And Well- Being0 Personality And Individual Differences, 2007, 42: 1379-1339.
10. Steel Piers. The Nature of Procrastination: A Meta-Analytic and Theoretical Review of Quintessential Self-Regulatory Failure. Psychological Bulletin. January 2007, 133(1): 65-94.
11. Kağan Mücahit, Çakır Osman, İlhan Tahsin and Kandemir Mehmet () the Explanation of the Academic Procrastination Behaviour of University Students with Perfectionism, Obsessive – Compulsive and Five Factor Personality Traits. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2010, 2(2): 2121-2125.
12. Çapan Bahtiyar Eraslan. Relationship among Perfectionism, Academic Procrastination and Life Satisfaction of University Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2010, 5: 1665-1671.
13. Stead Rebecca, Shanahan J. Matthew and Neufeld W.J. Richard. “I’ll go to Therapy, Eventually”: Procrastination, Stress and Mental Health. Personality and Individual Differences. 2010: 49(3):175-180.
14. Sam Khanian, N; Yazdan Doust, R; Asgharnejad, F. Investigating the mental patterns of perfectionism and confirmation-seeking in depression. Journal of Thought and Behavior. 2003, 3: 65-73.
15. Vardi, M; Mehrabizade Honarmand; Mahnaz and Najarian. The relation between perfectionism and psychological hardiness and mental health and educational performance. Journal of Educational and Psychological Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, 2000, 1&2: 51-70.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.