دوره 1، شماره 2 - ( پاییز - زمستان 1393 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 36-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ziaee S. Clinical education stressors from the view point of Midwifery Students of Islamic Azad University, Kazerun Branch. DSME 2014; 1 (2) :27-36
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-69-fa.html
ضیایی سهیلا. عوامل استرس‌زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1393; 1 (2) :27-36

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-69-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون
چکیده:   (6983 مشاهده)

مقدمه و هدف: ارزشیابی برنامه آموزشی، تعیین عوامل مخل آن و تعدیل آن‌ها برای تسهیل یادگیری از اصول اخلاقی آموزش است. تنش آموزش بالینی یکی از این عوامل مخل است. لذا، بررسی فوق باهدف تعیین عوامل استرس‌زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون انجام گرفت.

روش ها: این مطالعه، یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که جامعه پژوهش آن دانشجویان واجد شرایط امتحان جامع در سه سال متوالی بودند. تمام دانشجویان شرکت‌کننده در جلسه آزمون جامع تئوری هر سال که به پرسشنامه پاسخ کامل دادند (190 نفر) نمونه پژوهش را تشکیل دادند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته؛ شامل دو بخش متغیرهای فردی و 36 سوال پیرامون عوامل استرس‌زای آموزش بالینی در 6 حیطه بر اساس مقیاس پنج رتبه‌ای لیکرت بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 20 و به صورت توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و آزمون همبستگی تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: میانگین نمره تنش بالینی دانشجویان 62/± 82/2 از 5 بود. حیطهی محیط آموزشی)78/±66/3) استرس‌زاترین حیطه و عدم همکاری کارکنان با دانشجو و تفاوت در دستورات مراقبتی (26/1±1/4) استرس‌زاترین فاکتور آموزش بالینی از نظر دانشجویان مامایی بود. حیطهی ارتباطات بین فردی با سه حیطهی احساس‌های ناخوشایند، برنامه‌ریزی آموزشی و تجارب تحقیرآمیز همبستگی مثبت نشان داد.

نتیجه‌گیری: توجه به مجموع پرتنش‌ترین فاکتورهای آموزش بالینی نشان می‌دهد که در بطن همگی آن‌ها مشکل فقدان حمایت مربی نهفته است. چون مربی در زمان خاص حضور ندارد، کارکنان اوامر خود را به دانشجو ارائه می‌دهد. چون می‌خواهیم فرصت آموزشی را از دست ندهیم، حجم کاری دانشجو افزایش‌یافته و دانشجو مجبور به انجام برخی اقدامات بدون نظارت کامل است که ترس از اشتباه و ترس از سرزنش را به دنبال خواهد داشت و مجموع این عوامل به علاوه تذکرات مربی، احساس ارتباط نامناسب بین مربی و دانشجو را ایجاد می‌کند.

متن کامل [PDF 1040 kb]   (2188 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/10/2 | پذیرش: 1394/1/17 | انتشار: 1395/5/24

Tables [PDF 333 KB]  (139 دریافت)
فهرست منابع
1. Haddadian F, Jalalvandi F,Keshavarzi A., Assessment of clinical education problems in the view of nursing students of Kermanshah University of Medical Sciences in 2013. Journal of Nursing Education Development Center, Yazd University of Medical Sciences, Fifteenth National Conference on Medical Education.2014; 9(13). 284. [Persian].
2. Midgley K. Pre registration student nurse perception of the hospital – learning environment during clinical placement. Nurse Educ Today. 2006 May; 26(4):338-45.
3. Sharif F, Masoumi S. A qualitative study of nursing student experience of clinical; practice. BMC nurs. 2005; 4:5.
4. Jahanpoor F,Sharif F, Salsali M, Kaveh MH, Williams LM. Clinical decision-making in senior nursing student in Iran. Int j Nurs Pract. 2010Dec; 16(6):595-605
5. Hadadian F, Galalvand F, keshavarzi A. clinical education problem view point of the nursing students of Kermanshah medical university in 1393. Journal of Education Development Center, Yazd University of Medical Sciences (Special Education Congress of Medical Sciences). 2014; 9(13), 284. [Persian]
6. saleh Abadi S, Golafrooz Shahri M, Nasrillahi S, Akvarzadeh M, Mirchouli N. Clinical education problems and ways of enhancing its quality from the perspective of clinical instructors and students of nursing and midwifery at sabzevar university medical sciences in 2008.Quarterly Journal of Savzevar University of Medical Sciences. 2013-2014; 20(4). [Persian]
7. Moridi G, Khaledi Sh. facilitating and inhibiting factors in clinical Education from Internship Nursing students perspective in nursing and Midwifery Faculty of Sanandaj.2011;1(1):1-8
8. Alavi M, Irajpour A.R, nasiri A, Abedi H.A. Barriers to clinical education: student nurses Experiences.scientific Quarterly of Birjand Nursing and Midwifery Faculty.2009; 6(1-4):5-11. [Persian]
9. Tahery N, Kaiali M, Yaghoobi M, Koleini Z. The stressors of clinical training in nursing students –Abadan nursing faculty (2009).Modern Care, Scientific Quarterly of Birjand Nursing and Midwifery Faculty. 2011; 8(3): 159-165. [Persian]
10. L.Dwyer A, L.Cumming A. stress, self efficacy, social support, and coping strategies in university students. Canadian Jouranl of counseling, Revue Canadienne de counseling.2001;.35(3):208-220.
11. Chan CKL, So WKW & Fong DYT. Hong Kong Baccalaureate nursing students’ stress and their coping strategies in clinical practice. Journal of Professional Nursing. 2009; 25: 307–313.
12. Jimenez C, Navia-Osorio PM& Diaz CV. Stress and health in novice and experienced nursing students. Journal of Advanced Nursing. 2009; 66: 442–455.
13. Levett-Jones T & Lathlean J. Belongingness: a prerequisite for nursing students’ clinical learning. Nurse Education in Practice.2008; 8:103–111.
14. Moscaritolo LM. Interventional strategies to decrease nursing student anxiety in the clinical learning environment. Journal of Nursing Education. 2009; 48:17–23.
15. Manning A, Cronin P, Monaghan A & Rawlings-Anderson K.Supporting students in practice: an exploration of reflective groups as a means of support. Nurse Education in Practice. 2009; 9: 176–183.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License