مقدمه و هدف: تفکر انتقادی و تصمیمگیری از مهارتهای لازم برای پرستاری هستند که سبب عملکرد ایمن و سودمند آنان میشوند و از شاخصهای پرستاری مؤثر به حساب میآیند.
روش ها: این مطالعه نیمه تجربی با دو گروه تصادفی به صورت پیش و پس آزمون و با حضور 51 نفر از دانشجویان سال سوم پرستاری در دانشکده پرستاری مامایی شیراز در سال 1390 انجام گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب جمعآوری و سپس نمره تفکر انتقادی دو گروه، در مراحل قبل، بلافاصله و دو ماه بعد از مطالعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که گروه آزمایش در ابعاد تجزیه و تحلیل (001/0≥)، استنباط (001/0≥)، استدلال استقرایی (001/0≥) و نمره کل آزمون (001/0≥) دارای تفاوت معنیداری نیست به گروه شاهد در مراحل مختلف مطالعه بود. در واقع گروهی که تحت آموزش مهارت تصمیمگیری بودند، نمره بالاتری در آزمون تفکر انتقادی کسب نمودند.
نتیجهگیری: بنابراین به نظر میرسد که آموزشهای برنامهریزیشده در بهبود تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری لازم باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |