دوره 3، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1395 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 19-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noori A, Sanagoo A, Amini M, Adib M, Jouybari L. The effect of teaching metacognitive strategies on students’ metacognitive awareness and academic performance of students. DSME 2016; 3 (1) :11-19
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-67-fa.html
نوری عابد، ثناگو اکرم، امینی میترا، ادیب مهین، جویباری لیلا. اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناخت بر میزان آگاهی‌های فراشناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1395; 3 (1) :11-19

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-67-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده:   (6264 مشاهده)

مقدمه و هدف: تحقیقات نشان می‌دهد که آگاهی‌های فراشناختی برای موفقیت تحصیلی فراگیران ضرورت دارد. برخی عوامل، در رشد این آگاهی‌ها مؤثر هستند. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر آگاهی‌های فراشناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان می‌باشد.

روش‌ها: پژوهش نیمه تجربی پس و پیش آزمون، تعداد 40 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان به روش تصادفی منظم از کل جامعه آماری دانشجویان پرستاری انتخاب شدند. دانشجویان به دو گروه آزمون و کنترل انتخاب و به گروه آزمون، راهبردهای فراشناخت آموزش داده شد. از پرسشنامه استاندارد آگاهی‌های فراشناختی (MAI) جهت سنجش میزان آشنایی دانشجویان با راهبردهای مطالعه استفاده شد. جهت تعیین عملکرد تحصیلی از معدل پایان ترم در دو ترم استفاده شد. داده‌ها وارد نرم‌افزار SPSS 21 شد و با آزمون t و آمارهای توصیفی تحلیل شد.

یافته‌ها: میانگین کل نمرات دانشجویان گروه آزمون از آگاهی‌های فراشناختی در پس آزمون به شکل معناداری از میانگین گروه کنترل بیشتر بود (001/0P=). همچنین آموزش راهبردهای فراشناخت به گروه آزمون به طور معناداری بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیر مثبت داشته است (05/0P<).

نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش فراشناخت بر آگاهی‌های فراشناختی، و همچنین ضرورت آگاهی‌های فراشناختی برای موفقیت تحصیلی، آموزش این راهبردها به دانشجویان پیشنهاد می‌گردد.

متن کامل [PDF 1045 kb]   (3097 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/3/30 | پذیرش: 1395/5/30 | انتشار: 1395/7/28

Tables [PDF 448 KB]  (139 دریافت)
فهرست منابع
1. 1. Flavell JH. Metacognitive aspects of problem solving. IN: RensickLB, editor. The Nature of intelligence. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1976. Educational Technology Research and Development 2009; 57(6): 787-99.
2. 2. Zohar A. Teacher’s metacognitive knowledge and the instruction of higher order by the KNOWCAT system. Teaching and Teacher Education 1999; 15:413–29.
3. 3. Pifarre M, Cobos R. Evaluation of the development of metacognitive knowledge supported by the KNOWCAT system. Educational Technology Research and Development 2009; 57(6): 787-99.
4. 4. Sanchez-Alonso S, Vovides Y. Integration of metacognitive skills in the design of learning objects. Computers in Human Behavior 2007; 23(6): 2585- 95.
5. 5. Safari Y, Marzoghi R. Assess the content of teaching and learning objectives guide books of junior high school science class, in terms of attention to the components of metacognition and metacognitive awareness of students. Studies in Learning and Instruction (Journal of Social Sciences and Humanities of Shiraz University) 2008; 1(2):76-100. [In Persian]
6. 6. Blakey E, Spence Sh. Developing Metacognition. [On Line]. 2012. Available from: http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED327218.pdf.
7. 7. Brown AL. Metacognitive development and reading. IN: Spiro RJ, Bruce BC, Brewer WF, editors. Theoretical issues in reading comprehension. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1980. p.475.
8. 8. Cooper SS. Metacognition in Adult Learner. [On Line]. 2012. Available from: http://www.lifecircles-inc.com/Metacognition.html.
9. 9. Wade SE. Using think Alouds to assess comprehension. Reading Theacher 1990; 43(7): 442-51.
10. 10. Martinez ME. What is Metacognition? Phi Delta Kappan 2006; 87(9): 696-700
11. 11. Donoghue E. Helping Students Set Goals and Monitor their own Learning. [On Line]. 2012. Available from: http://en.wikibooks.org/wiki/Foundations_of_ Education_ and_Instructional_ Assessment/Involving_Students/ Set_Goals.
12. 12. Burke J. Reading Reminders: Tools, Tips, and Techniques. Portsmouth NH: Boynton/cook; 2000.
13. 13. Lin XD, Schwartz DL, Hatano G. Toward teachers’ Adaptive Metacognition. Educational Psychologist 2005; 40(4): 245- 55.
14. 14. Weir C. Using Embedded Questions to Jump-Start Metacognition in Middle School Remedial Readers. Journal of Adolescent & Adult literacy. 1998; 41(6):458-467
15. 15. Fooladchang M. Survey Effect of metacognitive instruction and mathematics academic achievement. Quarterly Journal of Educational Innovations 2006; 4(14):149-62. [In Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License