دوره 3، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1395 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 11-19 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noori A, Sanagoo A, Amini M, Adib M, Jouybari L. The effect of teaching metacognitive strategies on students’ metacognitive awareness and academic performance of students. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 2016; 3 (1) :11-19
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-67-fa.html
نوری عابد، ثناگو اکرم، امینی میترا، ادیب مهین، جویباری لیلا. اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناخت بر میزان آگاهی‌های فراشناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 1395; 3 (1) :11-19

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-67-fa.html


چکیده:   (792 مشاهده)

مقدمه و هدف: تحقیقات نشان می‌دهد که آگاهی‌های فراشناختی برای موفقیت تحصیلی فراگیران ضرورت دارد. برخی عوامل، در رشد این آگاهی‌ها مؤثر هستند. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر آگاهی‌های فراشناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان می‌باشد.

روش‌ها: پژوهش نیمه تجربی پس و پیش آزمون، تعداد 40 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان به روش تصادفی منظم از کل جامعه آماری دانشجویان پرستاری انتخاب شدند. دانشجویان به دو گروه آزمون و کنترل انتخاب و به گروه آزمون، راهبردهای فراشناخت آموزش داده شد. از پرسشنامه استاندارد آگاهی‌های فراشناختی (MAI) جهت سنجش میزان آشنایی دانشجویان با راهبردهای مطالعه استفاده شد. جهت تعیین عملکرد تحصیلی از معدل پایان ترم در دو ترم استفاده شد. داده‌ها وارد نرم‌افزار SPSS 21 شد و با آزمون t و آمارهای توصیفی تحلیل شد.

یافته‌ها: میانگین کل نمرات دانشجویان گروه آزمون از آگاهی‌های فراشناختی در پس آزمون به شکل معناداری از میانگین گروه کنترل بیشتر بود (001/0P=). همچنین آموزش راهبردهای فراشناخت به گروه آزمون به طور معناداری بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیر مثبت داشته است (05/0P<).

نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش فراشناخت بر آگاهی‌های فراشناختی، و همچنین ضرورت آگاهی‌های فراشناختی برای موفقیت تحصیلی، آموزش این راهبردها به دانشجویان پیشنهاد می‌گردد.

متن کامل [PDF 267 kb]   (452 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۸

Tables [PDF 448 KB]  (1 دریافت)
ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License