مقدمه و هدف: تحقیقات نشان میدهد که آگاهیهای فراشناختی برای موفقیت تحصیلی فراگیران ضرورت دارد. برخی عوامل، در رشد این آگاهیها مؤثر هستند. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر آگاهیهای فراشناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان میباشد.
روشها: پژوهش نیمه تجربی پس و پیش آزمون، تعداد 40 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان به روش تصادفی منظم از کل جامعه آماری دانشجویان پرستاری انتخاب شدند. دانشجویان به دو گروه آزمون و کنترل انتخاب و به گروه آزمون، راهبردهای فراشناخت آموزش داده شد. از پرسشنامه استاندارد آگاهیهای فراشناختی (MAI) جهت سنجش میزان آشنایی دانشجویان با راهبردهای مطالعه استفاده شد. جهت تعیین عملکرد تحصیلی از معدل پایان ترم در دو ترم استفاده شد. دادهها وارد نرمافزار SPSS 21 شد و با آزمون t و آمارهای توصیفی تحلیل شد.
یافتهها: میانگین کل نمرات دانشجویان گروه آزمون از آگاهیهای فراشناختی در پس آزمون به شکل معناداری از میانگین گروه کنترل بیشتر بود (001/0P=). همچنین آموزش راهبردهای فراشناخت به گروه آزمون به طور معناداری بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیر مثبت داشته است (05/0P<).
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش فراشناخت بر آگاهیهای فراشناختی، و همچنین ضرورت آگاهیهای فراشناختی برای موفقیت تحصیلی، آموزش این راهبردها به دانشجویان پیشنهاد میگردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |