دوره 2، شماره 1 - ( بهار - تابستان 1394 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 38-46 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi M M, Parandin S. Effective clinical instructors from the perspective of students and clinical teachers in Kermanshah University of Medical Sciences in 2015. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 2015; 2 (1) :38-46
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-65-fa.html
محمدی محمد مهدی، پرندین شیما. مدرس بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان و مدرسین بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1394. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 1394; 2 (1) :38-46

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-65-fa.html


دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی استان کرمانشاه
چکیده:   (673 مشاهده)

مقدمه و هدف: آموزش بالینی یکی از جنبه‌های مهم آموزش در پرستاری است. این آموزش انتقال‌دهنده دانشجو از محیط تئوریک کلاس‌های درس به سمت فضای اصلی بالین هست. مطالعه حاضر باهدف شناسایی ویژگی‌های یک مدرس بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان پرستاری و اساتید بالینی انجام شد.

روش ها: مطالعهی توصیفی – تحلیلی حاضر بر روی 305 نفر از دانشجویان رشته‌های پرستاری و مامایی و 26 نفر از مدرسین بالینی در سال 1394 انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای شامل 49 سؤال بود که حیطه‌های خصوصیات حرفه‌ای، ارتباطی، شخصی، تدریس و ارزشیابی را می‌سنجید. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS 22 و آزمون‌های t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: میانگین کلی خصوصیات یک مدرس بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان 13/0±54/6 و از دیدگاه اساتید بالینی 26/0± 36/6 بود. بیش‌ترین امتیاز از دیدگاه دانشجویان مربوط به حیطه ی تدریس با میانگین 52/0±68/6 و از دیدگاه مدرسین بالینی مربوط به حیطه ی ارزشیابی با میانگین 43/0±67/6 بود.

نتیجه‌گیری: با در نظر گرفتن اهمیت حیطه ی ارزشیابی از جانب اساتید بالینی، شیوه و چهارچوب درست ارزشیابی در کارآموزی‌های بالینی باید در نظر گرفته شود. از طرفی به منظور برطرف ساختن هرچه بیشتر شکاف بین یادگیری نظری و خدمات بالینی پرستاری باید بر بالا بودن توان مهارتی مدرسین بالینی و داشتن تجربه کار در بالین تأکید گردد. 

واژه‌های کلیدی: مدرس بالینی، اثربخشی، دانشجو
متن کامل [PDF 321 kb]   (409 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۵

Tables [PDF 329 KB]  (0 دریافت)
ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License