دوره 2، شماره 1 - ( بهار - تابستان 1394 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 38-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi M M, Parandin S. Effective clinical instructors from the perspective of students and clinical teachers in Kermanshah University of Medical Sciences in 2015. DSME. 2015; 2 (1) :38-46
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-65-fa.html
محمدی محمد مهدی، پرندین شیما. مدرس بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان و مدرسین بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1394. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1394; 2 (1) :38-46

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-65-fa.html


دانشکده پرستاری و مامایی استان کرمانشاه
چکیده:   (2527 مشاهده)

مقدمه و هدف: آموزش بالینی یکی از جنبه‌های مهم آموزش در پرستاری است. این آموزش انتقال‌دهنده دانشجو از محیط تئوریک کلاس‌های درس به سمت فضای اصلی بالین هست. مطالعه حاضر باهدف شناسایی ویژگی‌های یک مدرس بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان پرستاری و اساتید بالینی انجام شد.

روش ها: مطالعهی توصیفی – تحلیلی حاضر بر روی 305 نفر از دانشجویان رشته‌های پرستاری و مامایی و 26 نفر از مدرسین بالینی در سال 1394 انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای شامل 49 سؤال بود که حیطه‌های خصوصیات حرفه‌ای، ارتباطی، شخصی، تدریس و ارزشیابی را می‌سنجید. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS 22 و آزمون‌های t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: میانگین کلی خصوصیات یک مدرس بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان 13/0±54/6 و از دیدگاه اساتید بالینی 26/0± 36/6 بود. بیش‌ترین امتیاز از دیدگاه دانشجویان مربوط به حیطه ی تدریس با میانگین 52/0±68/6 و از دیدگاه مدرسین بالینی مربوط به حیطه ی ارزشیابی با میانگین 43/0±67/6 بود.

نتیجه‌گیری: با در نظر گرفتن اهمیت حیطه ی ارزشیابی از جانب اساتید بالینی، شیوه و چهارچوب درست ارزشیابی در کارآموزی‌های بالینی باید در نظر گرفته شود. از طرفی به منظور برطرف ساختن هرچه بیشتر شکاف بین یادگیری نظری و خدمات بالینی پرستاری باید بر بالا بودن توان مهارتی مدرسین بالینی و داشتن تجربه کار در بالین تأکید گردد. 

واژه‌های کلیدی: مدرس بالینی، اثربخشی، دانشجو
متن کامل [PDF 689 kb]   (1236 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/11/18 | پذیرش: 1394/2/2 | انتشار: 1395/5/25

Tables [PDF 329 KB]  (36 دریافت)
فهرست منابع
1. hahalvand f, Ghazanfari Z, Gholami Parizad E, Pournajaf AH, Ranjbar E. Assessing Knowledge Attitude and Practice of Ilam Girl High School Students Towards Iron Deficiency Anemia 2013. journal of ilam university of medical sciences. 2015;23(4):209-16.
2. Hazavehei SMM, Jalili Z, Heydarnia A, Faghihzadeh S. Application of the PRECEDE model for controlling iron-deficiency anemia among children aged 1-5, Kerman, Iran. Global Health Promotion. 2006;13(3):173
3. Jackson R, Al-Mousa Z. Iron deficiency is a more important cause of anemia than hemoglobinopathies in Kuwaiti adolescent girls. The Journal of nutrition. 2000;130(5):1212-6.
4. Bhanushali MM, Shirode AR, Joshi YM, Kadam VJ. An intervention on iron deficiency anaemia and change in dietary behavior among adolescent girls. International journal of pharmacy and pharmaceutical sciences. 2011;3(1):40-2.
5. Shanazi H, Isfahani Tabar M, Azarbin S, Hasanzadeh A, Charkazi A, Moodi M. Impact of education on PRECEDE model on knowledge,attitude and behavior of grade two guidace school regarding iron deficiency anemia (IDA) in Isfahan, Iran. Health system research 2012;8(5):773-81.
6. Hosseini M, Shojaeizadeh D, Chaleshgar M, Pishva H. A study of educational intervention on knowledge, attitude, practice about iron deficiency anemia in female adolescent students. Journal of Gorgan University of Medical Sciences. 2006;8(3):37-42.
7. Pasricha S, Flecknoe-Brown SC, Allen K, Gibson PR, McMahon LP, Olynyk JK, et al. Diagnosis and management of iron deficiency anaemia: a clinical update. Med J Aust. 2010;193(9):525-32.
8. Mansourian M, Qorbani M, Rahimzadeh Bazraki H, Charkazi A, Asayesh H, Rezapoor A. Effect of nutritional education based on HBM model on anemia in Golestan girl guidance school students. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2013;1(2):51-6
9. Falahi E, Rashidi M, Ebrahimzadeh F, Karbasi S, Shokrollahi N. Effect of nutritional education on iron-deficiency anemia in high schools girls. Journal of Shahrekord University of Medical Sciences. 2010;12(1):37-45.
10. Kurniawan YAI, Muslimatun S, Achadi EL, Sastroamidjojo S. Anaemia and iron deficiency anaemia among young adolescent girls from the peri urban coastal area of Indonesia. Asia Pacific journal of clinical nutrition. 2006;15: (3)350.
11. Jafari F, Kholdi N, Karimi A. Effectiveness of an educational program on mothers’ knowledge about iron deficiency anemia. koomesh. 2012;13(4):419-29.
12. Eftekhari M, Mozaffari-Khosravi H, Shidfar F. The relationship between BMI and iron status in iron-deficient adolescent Iranian girls. Public health nutrition. 2009;12(12):2377-81.
13. Shakerinejad GA, Keykhaee B, Lorizadeh M, Jarvandi F, Tavakoli E, Hajinajaf S. The effect of nutrition education on knowledge, attitude and practice of high school females about iron-deficiency. 2015;23(4):209-16..
14. Shakouri S, Sharifirad G, Golshiri P, Hassanzadeh A, Shakouri M. Effect of health education program base on PRECEDE Model in controlling iron-deficiency anemia among high school girl students in Talesh. Arak Medical University Journal. 2009;12(3):47-56.
15. Mehrabian F, Valipour R, Kasmaei P, Atrkar Roshan Z, Mahdavi Roshan M. Surey status and nutritional behavior to prevention of iron deficiency of iron deficiency anima among high school girla on Babol city Journal of Nursing and Midwifery Urmia University of Medical Sciences. 2014;11(12):1015 -23.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.