دوره 2، شماره 1 - ( بهار - تابستان 1394 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 11-19 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ziaee S. Midwifery students' perception of learning environments in Islamic Azad University. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 2015; 2 (1) :11-19
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-62-fa.html
ضیائی سهیلا. ارزیابی درک دانشجویان مامایی از محیط‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 1394; 2 (1) :11-19

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-62-fa.html


چکیده:   (842 مشاهده)

مقدمه و هدف: تغییرات ایجادشده در آموزش علوم پزشکی سراسر جهان، اهمیت درک دانشجویان از محیط آموزشی را بیشتر مورد توجه قرار داده است. هدف از این پژوهش، ارزیابی درک دانشجویان مامایی از محیط‌های آموزشی خود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون بود.

روش ها: این پژوهش از نوع مقطعی است که در آن 104 نفر از دانشجویان رشته مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون شرکت کردند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد DREEM بود. این پرسشنامه شامل 50 گویه در 5 حیطهی ادراک دانشجو از یادگیری، اساتید، توانایی علمی خود، جو آموزشی و شرایط اجتماعی خود است.

یافته‌ها: پژوهش نشان داد که میانگین کلی نمره محیط آموزشی از نظر دانشجویان 7/127 از 200 بود که به معنی حد متوسط است. بیش‌ترین نمره میانگین ادراک دانشجویان 8/22 از حداکثر 32 (6/69 درصد) به حیطه ادراک دانشجو از توانایی علمی خود و کمترین نمره میانگین ادراک دانشجویان 11/17 از حداکثر 28 (1/61 درصد) به حیطه ادراک دانشجو از شرایط اجتماعی خود مربوط بود. دانشجویان دورهٔ کارورزی در مقایسه با دانشجویان دورهٔ نظریه به طور معنی‌دار رضایت بیشتری از محیط‌های یادگیری خود داشتند (001/0P=).

نتیجه‌گیری: اگرچه دانشجویان درک مثبتی از محیط یادگیری خود دارند اما برخی فاکتورهای شناسایی‌شده توسط دانشجویان نیاز به تصحیح دارد و ضروری است تا مدیران برای ایجاد محیط آموزشی مناسب در جهت ارائه و حفظ یادگیری باکیفیت، تلاش بیشتری کنند.

متن کامل [PDF 744 kb]   (463 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۵

Tables [PDF 353 KB]  (2 دریافت)
ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.