دوره 2، شماره 1 - ( بهار - تابستان 1394 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 11-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ziaee S. Midwifery students' perception of learning environments in Islamic Azad University. DSME. 2015; 2 (1) :11-19
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-62-fa.html
ضیائی سهیلا. ارزیابی درک دانشجویان مامایی از محیط‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1394; 2 (1) :11-19

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-62-fa.html


دانشکاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (2466 مشاهده)

مقدمه و هدف: تغییرات ایجادشده در آموزش علوم پزشکی سراسر جهان، اهمیت درک دانشجویان از محیط آموزشی را بیشتر مورد توجه قرار داده است. هدف از این پژوهش، ارزیابی درک دانشجویان مامایی از محیط‌های آموزشی خود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون بود.

روش ها: این پژوهش از نوع مقطعی است که در آن 104 نفر از دانشجویان رشته مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون شرکت کردند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد DREEM بود. این پرسشنامه شامل 50 گویه در 5 حیطهی ادراک دانشجو از یادگیری، اساتید، توانایی علمی خود، جو آموزشی و شرایط اجتماعی خود است.

یافته‌ها: پژوهش نشان داد که میانگین کلی نمره محیط آموزشی از نظر دانشجویان 7/127 از 200 بود که به معنی حد متوسط است. بیش‌ترین نمره میانگین ادراک دانشجویان 8/22 از حداکثر 32 (6/69 درصد) به حیطه ادراک دانشجو از توانایی علمی خود و کمترین نمره میانگین ادراک دانشجویان 11/17 از حداکثر 28 (1/61 درصد) به حیطه ادراک دانشجو از شرایط اجتماعی خود مربوط بود. دانشجویان دورهٔ کارورزی در مقایسه با دانشجویان دورهٔ نظریه به طور معنی‌دار رضایت بیشتری از محیط‌های یادگیری خود داشتند (001/0P=).

نتیجه‌گیری: اگرچه دانشجویان درک مثبتی از محیط یادگیری خود دارند اما برخی فاکتورهای شناسایی‌شده توسط دانشجویان نیاز به تصحیح دارد و ضروری است تا مدیران برای ایجاد محیط آموزشی مناسب در جهت ارائه و حفظ یادگیری باکیفیت، تلاش بیشتری کنند.

متن کامل [PDF 744 kb]   (1397 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/11/18 | پذیرش: 1394/2/2 | انتشار: 1395/5/25

Tables [PDF 353 KB]  (29 دریافت)
فهرست منابع
1. Hala Y S, Naeima G El-S. Students' perceptions of the educational environment of the nursing program in Faculty of Applied Medical Sciences at Umm Al Qura University, KSA. Journal of American Science, 2012; 8(4):69-75.
2. Mohamadi A1, Mohamadi J. Students' Perception of the Learning Environment at Zanjan University of Medical Sciences. Journal of medical Education Development of Zanjan, 2013;6(11):50-60.. [Persian]
3. Bassaw B, Roff S, McAleer S, Roopnarinesingh S, Lisle J, Teelucksingh S, et al. Students‘ perspectives on the educational environment, Faculty of Medical Sciences, Trinidad. Med Teach, 2003;25(5):522–6.
4. Jiffry M, McAleer, Fernandoo S, Marasinghe R. Using the DREEM questionnaire to gather baseline information on an evolving medical school in Sri Lanka. Med Teach, 2005; 27:348-352.
5. Soltani Arabshahi K, Kouhpayezadeh J, Sobuti B. The Educational Environment of Main Clinical Wards in Educational Hospitals Affiliated to Iran University of Medical Sciences: Learners' Viewpoints Based on DREEM Model. Iranian Journal of Medical Education. 2009;8(1):43-49. [Persian]
6. Roff, S. and S. McAleer (2001). "What is educational climate?" Med Teach 23(4): 333-334.
7. David, K and Doris Y. Development of a questionnaire for assessing students‘perceptions of the teaching and learning environment and its use in quality assurance. Learning Environ Res, 2009;12 (1):15-29.
8. Miles S, Leinster S. Medical students‘perceptions of their educational environment: expected versus actual perceptions. Med Educ, 2007;41(3):265–7.
9. Bakhshi H, Abazari F, and Bakhshialiabad M. Nursing Students' Perceptions of their Educational Environment Based on DREEM Model in an Iranian University. Malaysian Journal of Medical Sciences, 2013; 20(4): 56–63.
10. Nahar N, Talukder HK, Hossain Khan T,Mohammad S, Nargis T. Students’ perception ofeducational environment of medical colleges in Bangladesh. Bangabandhu Sheikh Mujib Medical University (BSMMU) Journal. 2010; 3(2): 97-102.
11. Moshki M, Dehnoalian A, Shareinia M. Medical Students' Perceptions of Learning Environments in Gonabad University of Medical Sciences. Journal of Education Development Center, zangan University of Medical Sciences. 2014; 7(16): 116-127. [Persian]
12. Al-Ayed IH, Sheik SA. Assessment of the educational environment at the College of Medicine of King Saudi University, Riyadh. Eastern Mediterranean Health Journal. 2008;14(4):953 – 959.
13. Aghamolaei T, Fazel I. Medical students perceptions of the educational environment at an Iranian Medical Sciences University. BMC Medical Education. 2010; 10:87
14. Taheri M. Students' perceptions of learning environment in Guilan University of Medical Sciences. Journal of Medical Education. 2009; 13(4): 126-133.
15. McAleer S, Roff S. A practical guide to using the Dundee Ready Education Environment Measure (DREEM) In: Genn JM, editor. AMEE Medical Education Guide No 23 Curriculum, Environment, Climate, Quality and Change in Medical Education; A Unifying Perspective. Dundee: Association of Medical Education in Europe, 2001: 29–33.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.