مقالات در انتظار انتشار 1404                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دکتری مدیریت آموزشی ، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
چکیده:   (50 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف اصلی این مقاله شناسایی و واکاوی عوامل موثر بر روش های تدریس مبتنی بر سبک های یادگیری در آموزش علوم پزشکی و ارائه مدل مناسب است.
روش و مواد: روش انجام پژوهش آمیخته(کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان و اساتید دانشگاهی در حوزه برنامه ریزی درسی، مدیریت آموزش عالی، روانشناسی و آموزش علوم پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی بودند که بعد از انجام مصاحبه با 15 نفر از خبرگان، اشباع نظری صورت پذیرفت. در بخش کمی در جهت تایید مدل بر مبنای فرمول کوکران تعداد 390 نفر نمونه انتخاب شدند در بخش کمی برای تعیین اولویت بندی و ارائه مدل مناسب از تکنیک معادلات ساختاری استفاده شده است.
یافته ها: در این پژوهش برای سبک های یادگیری با 3 بُعد و 9 مولفه و 43 شاخص و برای روش های تدریس 7 روش و 33 راهکار اجرایی شناسایی شد.مهمترین سبکهای یادگیری شامل آمادگی یاددهنده،آمادگی یادگیرنده و فعالیت های یادگیری می باشد.مهمترین روشهای تدریس شامل:تعاملی، انفرادی، روش چند حسی (مختلط) ، روش پروژه، روش تدریس آزمایشگاهی، روش حل مسئله و روش مکاشفه‌ای (اکتشافی) می باشد.
 نتیجه گیری: نتایج حاصل از اجرای این تحقیق نشان داد، از بین 7 روش های تدریس برای سبک یادگیری سیستمی روش تدریس چندحسی بهترین روش و روش تدریس انفرادی کم کاربردترین روش است.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/8/2 | پذیرش: 1404/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License