Ethics code: 805c933b-4230-48dc-81e4-2915f5c05658-aE2b364 
                    
                    
                     
                     
                     
                    
                    
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشگاه کردستان 
                    
                    
                    چکیده:       (240 مشاهده)
                    
                    
                    هدف:  پژوهش با هدف بررسی تطبیقی برنامه های آموزشی دانشگاه رازی و علوم پزشکی کرمانشاه، شناسایی تفاوت ها، شباهت ها در برنامه های آموزشی انجام شد
روشها: این پژوهش توصیفی-تطبیقی با تحلیل کیفی ۳۰ مستند رسمی مرتبط با برنامه های آموزشی دو دانشگاه انجام شد. مستندات شامل برنامه های درسی، آیین نامه ها، گزارش ها و دستورالعمل های آموزشی بود که به صورت هدفمند جمع آوری شدند. داده ها بر اساس چک لیست تحلیلی استخراج و توسط دو پژوهشگر مستقل تحلیل کیفی شدند که توافق آنها بیش از ۸۵ درصد بود و اعتبار نتایج را تضمین کرد
نتایج: دانشگاه رازی با سیستم ترمی/سالانه و دامنه رشته های گسترده و بین رشته ای، بر پرورش فارغ التحصیلان پژوهشگر و متخصص با تأکید بر آموزش نظری و پروژه محور تمرکز دارد، در حالی که دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برنامه هایی تخصصی طبق الزامات وزارت بهداشت و با تأکید بر آموزش عملی، مهارت های بالینی، یادگیری مبتنی بر مساله و استفاده از شبیه سازها ارائه می کند. در ارزیابی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه علاوه بر آزمون های کتبی و شفاهی، از آزمون عملی بالینی بهره می برد.هیئت علمی، امکانات آموزشی و فرصت های شغلی در هر دو دانشگاه متناسب با ماموریت ها فراهم شده است.دانشگاه رازی در اهداف آموزشی امتیاز بالاتری دارد. 
نتیجهگیری: با توجه به تفاوت ماموریت ها، هر دو دانشگاه برنامه های آموزشی منطبق و استاندارد ارائه می دهند که می توانند با تبادل تجارب و ارتقای همکاری ها به بهبود مستمر کیفیت آموزش عالی در کشور کمک کنند.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
عمومى  دریافت: 1404/6/22 | پذیرش: 1404/7/14