دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1404 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 246-233 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SEMUMS.REC.1397.052


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashrafi Z, Azizi S, Hamzeian A, Ebrahimian A. Comparison to Temperament and Character among Professors and Graduate Students in Medical Sciences Universities: Electronic population-based study. DSME 2025; 12 (3) :233-246
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-516-fa.html
اشرفی زهرا، عزیزی شیلان، حمزئیان عظیم، ابراهیمیان عباسعلی. مقایسه سرشت و منش در اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‎های علوم پزشکی : مطالعه مبتنی بر جمعیت الکترونیک. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1404; 12 (3) :233-246

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-516-fa.html


مرکز تحقیقات مراقبت‎های مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده:   (560 مشاهده)
هدف: سرشت و منش، از عوامل کلیدی در شکل‌دهی به تعاملات آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها شناخته می‌شوند. این ویژگی‌ها تأثیر قابل توجهی بر کیفیت یادگیری و آموزش دارند. با توجه به نقش مهم حوزه بهداشت و درمان در سلامت جامعه، بررسی سرشت و منش اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این پژوهش با هدف مقایسه سرشت و منش در اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‎های علوم پزشکی و غیرپزشکی انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی روی اساتید و دانشجویان تحصیلات‎تکمیلی رشته‎های علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت و غیرپزشکی وابسته به وزارت علوم در سراسر کشور از طریق پرسشنامه آنلاین  انجام شد. نمونه‎گیری به‎صورت الکترونیکی انجام شد. حجم نمونه با توجه به همبستگی 0.4 و توان آزمون 0.8 برابر با 205 نفر برآورد شد. گردآوری داده‏ها با پرسشنامه 125 سوالی سرشت و منش کلونینجر و پایایی  73/0 تا 9/0 انجام گرفت.  تحلیل با SPSS21  و آزمون‎ های توصیفی، تحلیل واریانس چند متغیره و رگرسیون چندمتغیره صورت گرفت. سطح معنی داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: از مجموع 207 نفر نمونه، 5/49 درصد از مشارکت‎کنندگان 40-31 سال و 2/69درصد خانم بودند. بیشترین و کمترین نمره در زیرگروه سرشت، نوجویی34/2±99/10 و پشتکار22/1±4/3 و در زیرگروه منش، همکاری 61/2± 68/14 و خودراهبردی 43/4±66/9 بود. علی‎رغم بالابودن نمرات بعضی از زیرگروه‎‎ها همچون همکاری، خودفراوری و نوجویی رابطه معناداری بین سرشت و منش در دو گروه وجود نداشت (05/0(p >.
نتیجه‌گیری: میان سرشت و منش در اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‎های علوم پزشکی و غیرپزشکی تفاوت معناداری یافت نشد. این یافته‌ها به اهمیت یکسانی ویژگی‌های شخصیتی در هر دو گروه اشاره دارد. توجه به عوامل دیگری مانند تاثیر محیط آموزشی و روش‌های تدریس بر سرشت و منش دانشجویان و اساتید پیشنهاد می‎شود.
متن کامل [PDF 793 kb]   (154 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/5/25 | پذیرش: 1404/6/30 | انتشار: 1404/6/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License