Ethics code: IR.SEMUMS.REC.1397.052
Ashrafi Z, Azizi S, Hamzeian A, Ebrahimian A. Comparison to Temperament and Character among Professors and Graduate Students in Medical Sciences Universities: Electronic population-based study. DSME 2025; 12 (3) :233-246
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-516-fa.html
اشرفی زهرا، عزیزی شیلان، حمزئیان عظیم، ابراهیمیان عباسعلی. مقایسه سرشت و منش در اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای علوم پزشکی : مطالعه مبتنی بر جمعیت الکترونیک. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1404; 12 (3) :233-246
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-516-fa.html
مرکز تحقیقات مراقبتهای مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده: (560 مشاهده)
هدف: سرشت و منش، از عوامل کلیدی در شکلدهی به تعاملات آموزشی و پژوهشی در دانشگاهها شناخته میشوند. این ویژگیها تأثیر قابل توجهی بر کیفیت یادگیری و آموزش دارند. با توجه به نقش مهم حوزه بهداشت و درمان در سلامت جامعه، بررسی سرشت و منش اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی از اهمیت ویژهای برخوردار است. این پژوهش با هدف مقایسه سرشت و منش در اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای علوم پزشکی و غیرپزشکی انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی-مقطعی روی اساتید و دانشجویان تحصیلاتتکمیلی رشتههای علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت و غیرپزشکی وابسته به وزارت علوم در سراسر کشور از طریق پرسشنامه آنلاین انجام شد. نمونهگیری بهصورت الکترونیکی انجام شد. حجم نمونه با توجه به همبستگی 0.4 و توان آزمون 0.8 برابر با 205 نفر برآورد شد. گردآوری دادهها با پرسشنامه 125 سوالی سرشت و منش کلونینجر و پایایی 73/0 تا 9/0 انجام گرفت. تحلیل با SPSS21 و آزمون های توصیفی، تحلیل واریانس چند متغیره و رگرسیون چندمتغیره صورت گرفت. سطح معنی داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافتهها: از مجموع 207 نفر نمونه، 5/49 درصد از مشارکتکنندگان 40-31 سال و 2/69درصد خانم بودند. بیشترین و کمترین نمره در زیرگروه سرشت، نوجویی34/2±99/10 و پشتکار22/1±4/3 و در زیرگروه منش، همکاری 61/2± 68/14 و خودراهبردی 43/4±66/9 بود. علیرغم بالابودن نمرات بعضی از زیرگروهها همچون همکاری، خودفراوری و نوجویی رابطه معناداری بین سرشت و منش در دو گروه وجود نداشت (05/0(p >.
نتیجهگیری: میان سرشت و منش در اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای علوم پزشکی و غیرپزشکی تفاوت معناداری یافت نشد. این یافتهها به اهمیت یکسانی ویژگیهای شخصیتی در هر دو گروه اشاره دارد. توجه به عوامل دیگری مانند تاثیر محیط آموزشی و روشهای تدریس بر سرشت و منش دانشجویان و اساتید پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1404/5/25 | پذیرش: 1404/6/30 | انتشار: 1404/6/30