دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1404 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 62-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 11254


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassanpour A, Mohajeran B, Ghalavand H. Presenting a policy model for developing e-learning in universities: A study based on the conditions of Iranian universities. DSME 2025; 12 (1) :45-62
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-503-fa.html
حسن پور علی اکبر، مهاجران بهناز، قلاوندی حسن. ارائه مدل سیاست‌گذاری توسعه یادگیری الکترونیکی در دانشگاه‌ها: مطالعه‌ای مبتنی بر شرایط دانشگاه‌های ایران. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1404; 12 (1) :45-62

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-503-fa.html


دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
چکیده:   (708 مشاهده)

 هدف: یادگیری الکترونیکی به‌عنوان راه‌حلی برای افزایش دسترسی و انعطاف‌پذیری در آموزش عالی، اهمیت فزاینده‌ای دارد. این مطالعه باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر سیاست‌گذاری توسعه یادگیری الکترونیکی در دانشگاه‌ها، مدلی مفهومی با روش داده بنیاد مبتنی بر شرایط دانشگاه‌های ایران ارائه کرده است تا درک بهتری برای ذی‌نفعان فراهم نماید.
روش ها: این پژوهش کیفی در سال 1401 با رویکرد Corbin & Strauss انجام شد. جامعه موردمطالعه شامل 15 نفر از اساتید و خبرگان دانشگاهی باتجربه در آموزش الکترونیکی بود. انتخاب شرکت‌کنندگان ابتدا هدفمند و سپس با روش گلوله برفی تکمیل شد. داده‌های موردنیاز پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع‌آوری شد و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA انجام شد. هدف مطالعه، شناسایی عوامل کلیدی سیاست‌گذاری و پیامدهای آن مانند بهبود اثربخشی و پایداری آموزش بود.
یافته‌ها: سیاست‌گذاری توسعه یادگیری الکترونیکی به‌عنوان پدیده محوری شناسایی شد. شرایط علی شامل مزایای آموزش الکترونیکی، عوامل سازمانی، همکاری، محتوا، الزامات تغییر پارادایم و موانع بود. شرایط زمینه‌ای شامل مدیریت دانشگاهی، چالش‌های پساکرونا، ارتقای آموزش، منابع مالی، فرهنگ‌سازمانی و توسعه نیروی انسانی تعیین شد. شرایط میانجی شامل برنامه‌ریزی، آموزش به‌روز، مشارکت دانشگاه‌ها و انتقادات مؤثر بود. راهبردها نیز مدیریت سیاست‌گذاری، فرهنگ‌سازی، نوآوری، توسعه حرفه‌ای، ارتقای کیفیت، روابط بین سازمانی و مدیریت مالی را در برمی‌گرفت.
نتیجه‌گیری: توسعه یادگیری الکترونیکی در دانشگاه‌ها فرآیندی بوروکراتیک است که نیازمند توجه به ذی‌نفعان و زیرساخت‌هاست. مدل پیشنهادی، جامع و متناسب با شرایط دانشگاه‌ها طراحی‌شده است و اجرای آن می‌تواند توسعه یادگیری الکترونیکی را تسهیل کرده و مزایای آن را به ارمغان آورد
.
 

متن کامل [PDF 780 kb]   (30 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/12/23 | پذیرش: 1404/1/26 | انتشار: 1404/3/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License