Faghihi A, Momen-Heravi M, Rafiyan M, Mianesaz E. Assessment of Educational Needs of General Medical Students in COVID-19 and Curriculum Alignment. DSME 2025; 12 (2) :161-176
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-502-fa.html
فقیهی عطیه، مومن هروی منصوره، رفیعیان مهدی، میانه ساز الهه. بررسی نیازهای آموزشی دانشجویان پزشکی عمومی در بیماری COVID -19 و انطباق سنجی با کوریکولوم. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1404; 12 (2) :161-176
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-502-fa.html
گروه طب فیزیکی و توانبخشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
چکیده: (910 مشاهده)
هدف: این مطالعه با هدف شناسایی نیازهای آموزشی پزشکان عمومی در مواجهه با بیماریهای عفونی نوپدید (نظیر کووید-۱۹) و بررسی میزان انطباق این نیازها با برنامه درسی پزشکی عمومی موجود انجام شد.
روشها: این پژوهش یک مطالعه ترکیبی اکتشافی بود که بین سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ در دو فاز کیفی و کمی اجرا شد. در فاز کیفی، دیدگاههای ۳۶ نفر از اعضای هیئت علمی، مدیران، پزشکان و دانشجویان پزشکی از طریق جلسات گروه متمرکز جمعآوری و با روش تحلیل محتوای استقرایی، نیازهای آموزشی در سه حوزه شناختی، نگرشی و مهارتی شناسایی شد. در فاز کمی، پرسشنامهای بر اساس نیازهای استخراجشده توسط ۱۹ استاد برای ارزیابی میزان انطباق آنها با برنامه درسی تکمیل گردید.
یافتهها: در مجموع ۱۷۵ نیاز آموزشی نهایی در شش زمینه (پیشگیری، تشخیص، درمان، توانبخشی، مدیریت و اخلاق) شناسایی شد. نتایج بررسی انطباق نشان داد که تنها ۱۴.۲۸ درصد از نیازها با برنامه درسی انطباق کامل داشتند، در حالی که ۲۱.۱۴ درصد کاملاً فاقد انطباق و ۳۷.۱۴ درصد دارای انطباق نسبی (زیر ۵۰ درصد) بودند. بیشترین شکاف آموزشی در حوزههای شناختی و روانحرکتی مربوط به زمینههای «توانبخشی»، «درمان» و «مدیریت» مشاهده شد.
نتیجهگیری: نتایج بیانگر وجود شکافی معنادار بین نیازهای آموزشی اساسی برای مدیریت بحرانهای عفونی و محتوای فعلی برنامه درسی پزشکی عمومی است. بازنگری در برنامه درسی با تأکید بر تقویت مهارتها در حوزههای توانبخشی، مدیریت و اخلاق حرفهای برای توانمندسازی دانشجویان پزشکی امری ضروری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/12/13 | پذیرش: 1404/4/6 | انتشار: 1404/6/30