دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1404 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 6-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdavifard H. A review of some learning theories in medical sciences. DSME 2025; 12 (1) :1-6
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-499-fa.html
مهدوی فرد حمید. مروری بر برخی نظریات یادگیری در علوم پزشکی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1404; 12 (1) :1-6

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-499-fa.html


دکتری تخصصی، آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.
چکیده:   (705 مشاهده)
 در حوزه آموزش پزشکی از نظریه‌های یادگیری بسیار زیادی برای آموزش استفاده کرده‌اند. محققان برای آموزش پزشکی، درمجموع 13 رویکرد نظری را موردبحث قراردادند: رفتارگرایی، شناخت‌گرایی، ساخت‌گرایی، انسان‌گرایی، یادگیری اجتماعی، یادگیری موقعیتی، جامعه عملی، یادگیری مبتنی بر مکان کار، یادگیری تجربی، تمرین بازتابی، یادگیری بزرگسالان، یادگیری تحول‌آفرین و یادگیری خود راهبر (1, 2) چندین نظریه دیگر نیز در آموزش پزشکی موردبحث قرارگرفته است، ازجمله نظریه کارآموزی شناختی، نظریه بار شناختی و نظریه یادگیری چندرسانه‌ای (3). چرا این‌همه نظریه در مورد یادگیری وجود دارد؟ محققان به دو دلیل اشاره کردند. اول اینکه، بیش از یک نوع یادگیری وجود دارد و هر نظریه یادگیری در زمینه یادگیری متفاوت مفید است. برای مثال، نظریه‌ای که توضیح می‌دهد چگونه حقایق به خاطر سپرده می‌شوند، لزوماً توضیح نمی‌دهد که یادگیرنده چگونه یک قطعه علمی انتزاعی را درک می‌کند. یک قیاس در پزشکی این است که نظریه میکروبی بیماری نقص ژنتیکی را توضیح نمی‌دهد. دوم، محققین مختلف به پدیده یادگیری از دیدگاه‌های مختلف نگاه کرده‌اند. این دلیل با داستان هندی درباره مردان نابینایی که یک فیل را بررسی می‌کنند، اما به درک متفاوتی می‌رسند، تشبیه شده است (4). بنابراین، وجود دیدگاه‌های متعدد، موهبتی برای مربیان پزشکی است تا بتوانند هم نظریه‌ها و هم کاربرد آن‌ها را در زمینه‌های یادگیری خاص درک کنند (3).
..........
 
متن کامل [PDF 397 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/11/17 | پذیرش: 1403/12/13 | انتشار: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License