مقدمه: ارزشیابی اعضای هیات علمی پزشکی یکی از جنبه های مهم آموزش پزشکی است و تحقیقات در این زمینه طی سالیان متمادی در حال رشد بوده است.
روش کار: یک رویکرد کتاب سنجی برای تجزیه و تحلیل پیشینه پژوهش ارزشیابی اساتید دانشکده پزشکی در پایگاه داده Web of Science (WOS) استفاده شد. روش شناسی شامل چهار مرحله جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل داده ها، تصویر سازی داده ها و تفسیر داده ها بود.
نتایج: 348 مطالعه منتشر شده بین سال های 1957 و 2024 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج رشد ثابتی را در تعداد انتشارات در طول زمان با نرخ رشد سالانه 5.1 درصد نشان داد. پربازده ترین کشورها از نظر انتشارات عبارتند از: ایالات متحده، استرالیا، انگلستان، کانادا و آلمان. پر استناد ترین نشریات عبارت بودند از: Academic Medicine، BMC Medical Education و Medical Teacher. این تجزیه و تحلیل همچنین نشان داد که همکاری انجام شده در این مطالعات بینالمللی بوده و 18.68 درصد از مطالعات دارای نویسندگانی از کشورهای مختلف هستند.
نتیجهگیری: این تحلیل کتابسنجی یک مرور کلی از پیشینه پژوهش ارزشیابی اساتید دانشکده پزشکی ارائه میکند و رشد و روند در این زمینه را نشان می دهد. این مطالعه اهمیت در نظر گرفتن طیف وسیعی از عوامل، از جمله انگیزه، مشارکت، ادراک، و عوامل زمینه ای، هنگام طراحی و اجرای برنامه های ارزشیابی را نشان می دهد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |