دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1403 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 320-305 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: --
Ethics code: --


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rad H, Zarei T, Sayadinia M, Vatankhah M, Adibi P, Razavi B M et al . Bibliometric analysis of evaluation studies of medical professors: a review of seven decades. DSME 2024; 11 (3) :305-320
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-483-fa.html
راد هانیه، زارعی طیبه، صیادی نیا مهرداد، وطن خواه مجید، ادیبی پوریا، رضوی بی بی منا و همکاران.. تحلیل کتاب سنجی مطالعات ارزشیابی اساتید پزشکی: مرور هفت دهه. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1403; 11 (3) :305-320

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-483-fa.html


استادیار بیهوشی، مرکز تحقیقات بیهوشی، مراقبت های ویژه و کنترل درد، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندر عباس، ایران.
چکیده:   (1002 مشاهده)
هدف: ارزشیابی اعضای هیات علمی پزشکی یکی از جنبه های مهم آموزش پزشکی است و تحقیقات در این زمینه طی سالیان متمادی در حال رشد بوده است. این مطالعه با هدف ارائه یک تجزیه و تحلیل کتاب سنجی جامع از تحقیقات در مورد ارزشیابی اساتید دانشکده های پزشکی در یک دوره نزدیک به هفت دهه انجام شد.
منابع اطلاعات یا دادهها: رویکرد کتاب سنجی برای تجزیه و تحلیل پیشینه پژوهش ارزشیابی اساتید دانشکده پزشکی در پایگاه داده Web of Science استفاده شد.
روشهای انتخابی برای مطالعه: روش شناسی شامل چهار مرحله جمعآوری دادهها، تجزیه و تحلیل دادهها، تصویر سازی دادهها و تفسیر دادهها بود.
 ترکیب مطالب و نتایج: در مجموع 348 مطالعه منتشر شده بین سال های 1957 و 2024 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج رشد ثابتی را در تعداد انتشارات در طول زمان با نرخ رشد سالانه 5.1 درصد نشان داد. پربازده ترین کشورها از نظر انتشارات عبارتند از: ایالات متحده، استرالیا، انگلستان، کانادا و آلمان. پر استناد ترین نشریات عبارت بودند از: Academic Medicine، BMC Medical Education و Medical Teacher. این تجزیه و تحلیل همچنین نشان داد که همکاری انجام شده در این مطالعات بینالمللی بوده و 18.68 درصد از مطالعات دارای نویسندگانی از کشورهای مختلف هستند. نتایج نشان میدهد که این زمینه به طور فزایندهای فعال و پویا میشود و هر ساله محققان بیشتری در این زمینه مشارکت میکنند. در بررسی ریشه های تحقیقاتی، سه خوشه مجزا در طول زمان پدیدار شد. در ابتدا (1980-1957)، مطالعات بر توسعه روش ها و ابزارهای ارزشیابی، با تأکید بر معیارهای عینی و ابزارهای استاندارد متمرکز بود. مرحله بعدی (2000-1980) تأثیر ارزشیابی بر پیشرفت اساتید و نتایج یادگیری دانشجویان را مورد بررسی قرار داد و ارتباط بین ارزشیابی، انگیزه، رضایت شغلی و عملکرد دانشجو را آشکار کرد. اخیراً (2024-2000)، تحقیقات اهمیت مسائلی مانند فرهنگ، جنسیت، نژاد و نظر دانشجویان در مورد اساتید را بررسی کرده است، نشان میدهد که چگونه فرهنگهای سازمانی و دپارتمانی بر رویهها و نتایج ارزشیابی تأثیر میگذارند.
نتیجهگیری: این تحلیل کتابسنجی یک مرور کلی از پیشینه پژوهش ارزشیابی اساتید دانشکده پزشکی ارائه میکند و رشد و روند در این زمینه را نشان می دهد. این مطالعه اهمیت در نظر گرفتن طیف وسیعی از عوامل، از جمله انگیزه، مشارکت، ادراک، و عوامل زمینه ای، هنگام طراحی و اجرای برنامه های ارزشیابی را نشان می دهد. نتایج برای آموزش و تحقیقات پزشکی پیامدهایی دارد و میتواند توسعه سیاستها و شیوههای مرتبط با ارزشیابی اعضای هیاتعلمی را نشان دهد.

 
متن کامل [PDF 1034 kb]   (213 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/7/23 | پذیرش: 1403/9/23 | انتشار: 1403/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License