دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1403 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 334-321 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: --
Ethics code: --


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Deilami M, RazaviZadegan S A, Mogharab F, Abiri S, Taheri L, Shafa S et al . Gender Differences in the Assessment of Medical Professors: A Review of the Literature. DSME 2024; 11 (3) :321-334
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-482-fa.html
دیلمی منصور، رضوی زادگان سید احمد، مقرب فریده، عبیری سمانه، طاهری لهراسب، شفا شهرام و همکاران.. تفاوت های جنسیتی در ارزیابی و ارتقاء اساتید علوم پزشکی: مروری بر ادبیات پژوهش. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1403; 11 (3) :321-334

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-482-fa.html


گروه اطفال، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.
چکیده:   (814 مشاهده)
هدف: ارزیابی و ارتقاء اساتید پزشکی یک جنبه حیاتی از آموزش پزشکی است که پیامدهای مهمی برای پیشرفت و رضایت شغلی دانشجویان دارد. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان میدهد تفاوتهای جنسیتی در ارزیابی اساتید پزشکی وجود دارد. این مرور روایی با هدف خلاصه کردن ادبیات پژوهش موجود در مورد تفاوتهای جنسیتی در ارزیابی اساتید پزشکی، با تمرکز بر تأثیر جنسیت بر ارزشیابی و ارتقاء انجام شد.
روشها: جهت انجام پژوهش حاضر، جستجویی جامع در پایگاههای اطلاعاتی معتبر بینالمللی همچون پابمد، اسکوپوس و وبآف ساینس صورت پذیرفت. مطالعاتی که بین سالهای 2008 تا 2024 به زبانهای انگلیسی یا فارسی منتشر شده بودند، در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. پس از ورود مقالهها به نرم افزار اندنوت موارد تکراری و غیر مرتبط حذف شدند. باقیمانده مقالات از نظر کیفیت بررسی و مقالاتی بیکیفیت نیز از چرخه بررسی خارج شدند.
نتایج: بررسی نشان میدهد که تفاوتهای جنسیتی در ارزیابی اساتید پزشکی وجود دارد، به طوری که اساتید زن متفاوت از همتایان مرد خود ارزیابی میشوند. مطالعات نشان دادهاند که اساتید زن بیشتر مورد ارزیابی منفی دانشجویان قرار میگیرند، بهویژه در رشتههایی که به صورت سنتی مردانه تلقی میشوند مانند جراحی. بعلاوه، احتمال ترفیع اساتید زن به درجات بالاتر علمی کمتر است. این بررسی همچنین تاکید میکند که عوامل نهادی و سیستمی، مانند سیاستها و رویهها، به این تفاوتها منجر میشود. برای رسیدگی به این تفاوتها، موسسات میتوانند سیاستها و برنامههایی را با هدف ارتقای برابری جنسیتی، مانند برنامههای مربیگری، آموزش سوگیری ناخودآگاه، و معیارهای ارزیابی استاندارد اجرا کنند. علاوه بر این، موسسات میتوانند عوامل سیستمی و ساختاری را که به این تفاوتها منجر میشود، تحلیل و بررسی کنند. اما این موضوع در ایران کمتر مورد بحث قرار گرفته است.
نتیجهگیری: یافتههای این بررسی نشان میدهد که تفاوتهای جنسیتی در ارزیابی اساتید پزشکی موضوعی پایدار است که ممکن است پیامدهای قابلتوجهی برای آموزش پزشکی داشته باشد. زیرا یکی از اصلی ترین روشهای ارزشیابی اساتید، ارزشیابی براساس نظر دانشجویان است که چنین سوگیری قابل توجهی میتواند اثرات نامناسبی داشته باشد.
متن کامل [PDF 782 kb]   (142 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/22 | پذیرش: 1403/8/21 | انتشار: 1403/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License