دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1403 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 262-249 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 286
Ethics code: IR.NASRME.REC.1400.286


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

soltani R, shamsi M. Students' evaluation of the method of designing, implementing and providing constructive feedback by the professor on the satisfaction and attitude of the students towards the perceived academic success. DSME 2024; 11 (3) :249-262
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-481-fa.html
سلطانی راحله، شمسی محسن. ارزیابی دانشجویان از روش طراحی، اجرا و ارایه بازخورد سازنده توسط استاد بر رضایت مندی و نگرش دانشجویان نسبت به موفقیت تحصیلی درک شده. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1403; 11 (3) :249-262

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-481-fa.html


گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
چکیده:   (914 مشاهده)

هدف: بازخورد روشی است که مشارکت فراگیر را در یادگیری تسهیل می کند و موجب بهبود عملکرد و شکوفایی استعداد دانشجویان می‌شود. هدف از این مطالعه بررسی ارزیابی دانشجویان از طراحی، اجرا و ارایه بازخورد سازنده توسط استاد بر رضایت‌مندی، نگرش و پیشرفت تحصیلی درک شده دانشجویان بهداشت عمومی در کلاس‌های حضوری و مجازی سامانه نوید بوده است.

روش‌ها: مطالعه حاضر به صورت مقطعی بر روی 60 نفر از دانشجویان بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک به مدت 3 نیمسال تحصیلی (سال 1400-1399) در درس آموزش بهداشت و ارتباطات انجام گرفت. ارایه بازخورد با توجه به شیوع کووید-19 و آموزش مجازی بصورت مجازی سامانه نوید و حضوری سرکلاس ارایه گردید. ابزار جمع اوری اطلاعات پرسشنامه‌ای شامل رضایت‌مندی (13 آیتم)، نگرش نسبت به بازخورد (5 آیتم) و پیشرفت تحصیلی (1 آیتم) بود. پرسشنامه‌ها بعد از پایان ترم توسط دانشجویان تکمیل گردید. ارزشیابی با استفاده از سطح اول هرم کرک پاتریک (واکنش یا رضایت) و سطح دوم هرم (موفقیت تحصیلی درک شده) انجام گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم افزار spss تحلیل گردید.

نتایج: در این مطالعه میانگین و انحراف معیار نمره رضایت‌مندی از بازخورد استاد 6/0±3/4، نگرش به بازخورد استاد 8/0±8/3 ( از 5 نمره) بدست آمد. از نظر سطح رضایت‌مندی دانشجویان از بازخورد استاد 75 درصد مطلوب و 25 درصد متوسط گزارش گردید. ارزیابی مؤثر بودن بازخورد از دیدگاه دانشجویان "خیلی زیاد" 9/48 درصد و "زیاد" 7/27 درصد بود. رضایت کلی از بازخورد 1/85 درصد دانشجویان گزینه خیلی زیاد و زیاد را انتخاب کرده بودند. موفقیت تحصیلی درک شده توسط دانشجویان 9/31 درصد "خیلی زیاد" و6/42 درصد " زیاد" گزارش شد. از نظر نگرش نسبت به بازخورد 6/76 درصد معتقد بود، بازخورد گرفتن به موفقیت کمک می کند و 9/63 درصد بازخورد را واضح و قابل درک و گزارش کرده بودند.

نتیجه‌گیری: با توجه به رضایت بالای دنشجویان از ارزیابی بازخورد استاد و تاثیر آن در افزایش عمق یادگیری به خصوص در آموزش‌های مجازی پیشنهاد می‌گردد با توجه به نتایج این مطالعه بر ارایه بازخوردهای به موقع، واضح و اختصاصی و قابل درک برای دانشجویان توسط اساتید تاکید گردد.

 

متن کامل [PDF 711 kb]   (324 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/21 | پذیرش: 1403/8/21 | انتشار: 1403/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License