هدف: بازخورد روشی است که مشارکت فراگیر را در یادگیری تسهیل می کند و موجب بهبود عملکرد و شکوفایی استعداد دانشجویان میشود. هدف از این مطالعه بررسی ارزیابی دانشجویان از طراحی، اجرا و ارایه بازخورد سازنده توسط استاد بر رضایتمندی، نگرش و پیشرفت تحصیلی درک شده دانشجویان بهداشت عمومی در کلاسهای حضوری و مجازی سامانه نوید بوده است.
روشها: مطالعه حاضر به صورت مقطعی بر روی 60 نفر از دانشجویان بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک به مدت 3 نیمسال تحصیلی (سال 1400-1399) در درس آموزش بهداشت و ارتباطات انجام گرفت. ارایه بازخورد با توجه به شیوع کووید-19 و آموزش مجازی بصورت مجازی سامانه نوید و حضوری سرکلاس ارایه گردید. ابزار جمع اوری اطلاعات پرسشنامهای شامل رضایتمندی (13 آیتم)، نگرش نسبت به بازخورد (5 آیتم) و پیشرفت تحصیلی (1 آیتم) بود. پرسشنامهها بعد از پایان ترم توسط دانشجویان تکمیل گردید. ارزشیابی با استفاده از سطح اول هرم کرک پاتریک (واکنش یا رضایت) و سطح دوم هرم (موفقیت تحصیلی درک شده) انجام گرفت. دادهها با استفاده از نرم افزار spss تحلیل گردید.
نتایج: در این مطالعه میانگین و انحراف معیار نمره رضایتمندی از بازخورد استاد 6/0±3/4، نگرش به بازخورد استاد 8/0±8/3 ( از 5 نمره) بدست آمد. از نظر سطح رضایتمندی دانشجویان از بازخورد استاد 75 درصد مطلوب و 25 درصد متوسط گزارش گردید. ارزیابی مؤثر بودن بازخورد از دیدگاه دانشجویان "خیلی زیاد" 9/48 درصد و "زیاد" 7/27 درصد بود. رضایت کلی از بازخورد 1/85 درصد دانشجویان گزینه خیلی زیاد و زیاد را انتخاب کرده بودند. موفقیت تحصیلی درک شده توسط دانشجویان 9/31 درصد "خیلی زیاد" و6/42 درصد " زیاد" گزارش شد. از نظر نگرش نسبت به بازخورد 6/76 درصد معتقد بود، بازخورد گرفتن به موفقیت کمک می کند و 9/63 درصد بازخورد را واضح و قابل درک و گزارش کرده بودند.
نتیجهگیری: با توجه به رضایت بالای دنشجویان از ارزیابی بازخورد استاد و تاثیر آن در افزایش عمق یادگیری به خصوص در آموزشهای مجازی پیشنهاد میگردد با توجه به نتایج این مطالعه بر ارایه بازخوردهای به موقع، واضح و اختصاصی و قابل درک برای دانشجویان توسط اساتید تاکید گردد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |