دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1403 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 392-377 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 23014026


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yari M, shams G, abasi kasani H. The Effectiveness of Blended In-Service Training Courses for School Principals in the Rezvanshahr City based on the BELZ Blended Evaluation Framework. DSME 2024; 11 (4) :377-392
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-479-fa.html
یاری محمد، شمس غلامرضا، عباسی کسانی حامد. اثربخشی دوره‌های ترکیبی آموزش ضمن خدمت مدیران مدارس شهرستان رضوانشهر بر اساس چارچوب ارزیابی ترکیبی بلز. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1403; 11 (4) :377-392

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-479-fa.html


گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (909 مشاهده)
هدف: همزمان با پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تغییرات سریع در محیط‌های کاری، سازمان‌ها نیز بر ارزیابی اثربخشی دوره‌های ترکیبی متمرکز شده‌اند. در این راستا، هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی دوره‌های ترکیبی ضمن خدمت مدیران مدارس شهرستان رضوانشهر بود.
روش: این پژوهش توصیفی-پیمایشی در سال تحصیلی 1402-1403 بر روی تمامی مدیران مدارس شهرستان رضوانشهر انجام شد. از میان 142 نفر از مدیران، تعداد 102 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته بود و تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 و آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی (آزمون t تک‌گروهی) در سطح معنی‌داری 0.01 انجام شد.
نتایج: نتایج بیانگر تفاوت اعضای نمونه از لحاظ وضعیت جنسیتی، نوع مدارس، میانگین سنی، وضعیت تحصیلات، سابقه خدمت و سابقه ی مدیریتی می باشد. همچنین نتایج نشان می دهد که دوره‌های ترکیبی با سطح معنی داری P<0/05 در هر شش جنبه کاوش و شفاف‌سازی (439/9)، انتخاب و تولید محتوا (785/6)، ارزیابی و بازخورد (608/5)، سازمان‌دهی و مدیریت (924/3)، تحلیل و ترکیب (921/4) و همکاری و ارتباط (507/5) اثربخشی لازم را دارند.
نتیجه گیری: ارزیابی اثربخشی دوره‌های آموزشی ضمن خدمت یادگیری ترکیبی برای مدیران مدارس نشان داده است که این دوره‌ها در ارتقای پیشرفت حرفه‌ای مدیران مؤثر است. از آنجایی که پیشرفت‌های فن‌آوری به شکل‌دهی محیط‌های آموزشی ادامه می‌دهد، پیاده‌سازی و ارزیابی رویکردهای یادگیری ترکیبی احتمالاً اجزای ضروری برنامه‌های آموزشی ضمن خدمت برای مدیران مدارس باقی می‌ماند.

 
متن کامل [PDF 723 kb]   (222 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/26 | پذیرش: 1403/8/23 | انتشار: 1403/12/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License