هدف: انگیزه تحصیلی از موثرترین عوامل بر عملکرد و موفقیتتحصیلی دانشجویان است. سلامت معنوی یکی از ابعاد چهارگانه سلامت و تدبیری برای رویایی با استرس در طول دوره تحصیل دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط سلامت معنوی با انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه علومپزشکی رفسنجان در سال 1402 انجام گردید.
روشها: مطالعه حاضر مقطعی- توصیفی است. جامعه آماری 143 نفر دانشجویان دانشکده دندانپزشکی رفسنجان بود. که به روش سرشماری انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون و پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر استفاده شد. دادها وارد نرم افزار SPSS نسخه 26 شدند. آمار توصیفی به صورت انحراف معیار، میانگین، تعداد و درصد و از آزمون های کولموگروف اسمیرنوف و کای دو، آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون برای تحلیل دادهها استفاده شد.
یافته ها: 140 دانشجو با میانگین سنی 34/1 ± 75/22 سال بررسی شدند. بین سلامت معنوی و انگیزش تحصیلی دانشجویان همبستگی مثبت و معناداری یافت شد (001/0>p). بین سلامت معنوی و جنسیت (762/0=p)، سال ورودی (067/0=p) و سن (069/0=p) رابطه آماری معناداری وجود نداشت. همچنین بین انگیزه تحصیلی و جنسیت (953/0=p)، سال ورودی (097/0= P) و جنسیت (468/0=p) رابطه آماری معناداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: با توجه به رابطه مثبت سلامت معنوی و انگیزه تحصیلی، با بالابردن سلامت معنوی دانشجویان میتوان موجب بهبود انگیزه تحصیلی آنها شد. وضعیت سلامت معنوی اغلب دانشجویان در حد متوسط بود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |