Research code: IR.MAZUMS.RIB.REC.1402.024
Ethics code: IR.MAZUMS.RIB.REC.1402.024
Ahmadnezhad S, Pourgholi M, Naderi Behdani F. Assessment of the quality of educational services provided to medical students of Ramsar University based on the SERVQUAL model: A cross-sectional descriptive study in 2023. DSME 2024; 11 (4) :425-436
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-477-fa.html
احمدنژاد سمیه، پورقلی مرضیه، نادری بهدانی فهیمه. سنجش کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده به دانشجویان پزشکی پردیس خودگردان رامسر براساس مدل سروکوال: یک مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1402. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1403; 11 (4) :425-436
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-477-fa.html
گروه داروسازی بالینی، پردیس خودگردان رامسر، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رامسر، ایران.
چکیده: (746 مشاهده)
هدف: کیفیت خدمات آموزشی عامل کلیدی است که بر رضایت و عملکرد دانشجویان، اساتید و مدیران در محیط های آموزشی مختلف تأثیر می گذارد. با این حال، اندازه گیری و ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی کار ساده ای نیست، زیرا شامل ابعاد، دیدگاه ها و معیارهای متعددی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی سنجش کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده به دانشجویان پزشکی پردیس خودگردان رامسر در سال 1402 براساس مدل سروکوال انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 180 نفر از دانشجویان پزشکی پردیس خودگردان رامسر در مقاطع مختلف تحصیلی علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی و کارورزی در سال 1402 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه شامل؛ پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد کیفیت خدمات آموزشی سروکال میباشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمارهای توصیفی و آزمون های آماری استنباطی در سطح معنی داری (85/0>P) انجام شد.
نتایج: از مجموع 180 دانشجوی شرکتکننده در مطالعه، 85 نفر (22/47 درصد) زن و 95 نفر (78/52 درصد) مرد بودند و میانگین سنی آنها 03/24 سال بود. از میان دانشجویان شرکتکننده، 33/23 درصد در مقطع علوم پایه، 33/13 درصد در مقطع فیزیوپاتولوژی، 20 درصد در مقطع کارآموزی و 33/43 درصد در مقطع کارورزی مشغول به تحصیل بودند. شکاف کیفیت در تمام ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات آموزشی منفی بود. ابعاد تضمین و پاسخگویی به ترتیب دارای بیشترین نمره شکاف کیفیت و بعد فیزیکی کمترین نمره شکاف کیفیت را در بین سایر ابعاد داشت.
نتیجهگیری: نتیجه این مطالعه بیانگر این موضوع است که در تمامی ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات آموزشی انتظارات دانشجویان برآورده نشده است. بنابراین برای ارتقای سطح خدمات آموزشی، تمامی ابعاد به ویژه تضمین و پاسخگویی باید مورد توجه قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/6/21 | پذیرش: 1403/8/21 | انتشار: 1403/12/28