Ethics code: IR.MUMS.REC.1400.294
Rasoulian Kasrineh M, Khadem-Rezaiyan M, Khadem-Rezaiyan M, Yavari M, Javan Noghabi J, Eslami N. Research in Education from The Perspective of Faculty Members: Drivers and Obstacles. DSME 2024; 11 (4) :347-362
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-472-fa.html
رسولیان کسرینه مرجان، خادم رضائیان مجید، خادم رضائیان مجید، یاوری مهری، جوان نوقابی جواد، اسلامی ندا. پژوهش در آموزش از دیدگاه اعضای هیأت علمی: سائق ها و مانع ها. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1403; 11 (4) :347-362
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-472-fa.html
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، مشهد، ایران.
چکیده: (913 مشاهده)
هدف: پژوهش به عنوان ستون اصلی توسعه جوامع، نقشی کلیدی در پیشرفت علم، فناوری، آموزش و اقتصاد ایفا میکند. دانشگاهها به عنوان مراکز تولید علم، در این راستا حائز اهمیت هستند. در ایران، علیرغم وجود دانشگاهها و مراکز پژوهشی متعدد، موانعی بر سر راه فعالیتهای پژوهشی در دانشگاهها وجود دارد. این مطالعه با هدف بررسی سائق ها و مانع های انجام طرحهای پژوهشی در حوزه آموزش از دیدگاه اعضای هیات علمی انجام شد.
روش ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه مقطعی-تحلیلی است که در سال 1400 انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشکیل میدهند. جهت گردآوری دادهها، از دو پرسشنامه استاندارد موانع و مشکلات پژوهش (44 سوال ) و انگیزش پژوهش (14 سوال) استفاده شده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و به کمک شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری استنباطی مورد تحلیل قرار گرفتهاند.
نتایج: یافته های پژوهش بیانگر آن بود 3/51% از شرکت کنندگان مرد بودند. میانگین و انحراف معیار سنی اعضای هیات علمی شرکت کننده 10 ± 47 سال بود. در بخش موانع پژوهش نمره کلی 6/0 ± 5/3 به دست آمد. حیطه های مشکلات فردی، اداری و مدیریتی و مشکلات در اجرای طرح بیشترین نمره را داشتند و مهمترین مانع، حجم زیاد کار و انتظارات دانشگاه بود. در بخش انگیزه پژوهش نمره کلی 6/0 ± 7/2 به دست آمد و لذت بردن از یادگیری مطالب جدید، مهمترین انگیزه بود.
نتیجه گیری: با توجه به مطالعه انجام شده به نظر می رسد که اکثر موانع و انگیزه ها مهم هستند و باید به آن ها توجه شود. رفع این موانع و تقویت انگیره ها و عوامل موثر در آن می تواند به بهبود شرایط پژوهش در آموزش کمک کند و از نظر سازمانی نیز می تواند به کارایی و عملکرد دانشگاه کمک نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/5/24 | پذیرش: 1403/8/23 | انتشار: 1403/12/28