Research code: --
Ethics code: ===
Raad H, Zarei T, Sayadinia M, Vatankhah M, Adibi P, Razavi B B M et al . Investigating the factors affecting students' attendance in the classroom: a review of the studies conducted on Iranian medical students. DSME 2024; 11 (4) :451-466
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-469-fa.html
راد هانیه، زارعی طیبه، صیادی نیا مهرداد، وطن خواه مجید، ادیبی پوریا، رضوی بی بی منا و همکاران.. بررسی عوامل موثر بر حضور دانشجویان در کلاس درس: مروری بر مطالعات انجام شده در در دانشجویان علوم پزشکی ایران. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1403; 11 (4) :451-466
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-469-fa.html
مرکز تحقیقات بیهوشی، مراقبت ویژه و کنترل درد، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده: (989 مشاهده)
هدف: کلاس درس خط مقدّم جبهه تعلیم و تربیت است که مسئولیت اداره آن و تحقق اهداف آموزشی و درسی را به عهده استاد است، بنابراین استادان در نقش مدیر کلاس ایفای نقش میکنند. بنابراین هدف از انجام این مطالعه بررسی عوامل موثر بر حضور دانشجویان در کلاس درس، میباشد.
منابع اطلاعات یا دادهها: در این مطالعه مروری، به منظور گردآوری مطالعات مرتبط، جستجویی جامع در پایگاههای اطلاعاتی فارسیزبان معتبر از جمله پایگاه جهاد دانشگاهی، مگیران، علمنت و موتور جستجوی گوگلاسکالر صورت گرفت. محدودیت زمانی خاصی برای جستجو در نظر گرفته نشد. استراتژی جستجو براساس ترکیبی از کلیدواژههای مرتبط با حضور دانشجویان در کلاس درس، علوم پزشکی و مفاهیم کلیدی مرتبط با موضوع پژوهش طراحی گردید.
روشهای انتخابی برای مطالعه: برای استخراج نظاممند دادهها از مطالعات انتخاب شده، فرم استاندارد استخراج دادهای تدوین شد. اطلاعات استخراج شده شامل مشخصات نویسندگان، سال انتشار، مکان انجام پژوهش، نوع مطالعه، حجم نمونه، روش نمونهگیری، جامعه آماری، ابزارهای اندازهگیری، متغیرهای وابسته، یافتهها و نتیجهگیری بود. همچنین، به منظور بررسی تأثیر متغیرهای جمعیتشناختی بر حضور دانشجویان در کلاس درس، اطلاعاتی همچون سن، جنسیت، وضعیت تاهل، محل سکونت، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و بومی یا غیربومی بودن دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت.
ترکیب مطالب و نتایج: جستجوی جامع پایگاههای اطلاعاتی مربوطه در مجموع 701 رکورد به دست آورد. 11 مطالعه معیارهای ورود را داشتند و در مرور حوزه ای قرار گرفتند. عواملی مانند تسلط استاد به درس، مفید بودن مطالب مطرح شده در کلاس و علاقه به مبحث درسی در افزایش میزان حضور در کلاس درس بیشترین اهمیت را داشتند.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در افزایش میزان حضور در کلاس، عواملی دخیل هستند که مهم ترین آنها در وهله اول مسایل مربوط به استاد (تسلط استاد به درس ، مفید بودن مطالب مطرح شده در کلاس و علاقه به مبحث درسی)، میباشد. با توجه به این که شناخت دیدگاه دانشجویان به عنوان مشتریان اصلی در آموزش به برنامهریزی آگاهانه کمک خواهد نمود، پیشنهاد میشود که برنامهریزان و استادان در وهله اول به شناسایی عوامل مؤثر بر حضور دانشجویان در کلاسهای درس بپردازند و سپس این عوامل را برای ارتقا و اثربخشی برنامههای آموزشی مد نظر قرار دهند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/5/21 | پذیرش: 1403/8/21 | انتشار: 1403/12/28