دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1403 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 122-117 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdavifard H. Competency-based medical education and integration in medical education: new approaches in the current century. DSME 2025; 11 (2) :117-122
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-467-fa.html
مهدوی فرد حمید. آموزش پزشکی مبتنی بر توانمندی و ادغام در آموزش پزشکی: رویکردهای نوین در قرن حاضر. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1403; 11 (2) :117-122

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-467-fa.html


دکتری تخصصی، آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.
چکیده:   (1085 مشاهده)

بر طبق رویکرد جدیدCBME ، روش یادگیری تلفیقی شامل در نظر گرفتن دو یا چند رشته یا موضوع که از نظر مفاهیم یا روش‌هایی نزدیک و مشابه هستند برای توضیح یک توانمندی است. کلمه «ادغام» به معنای هماهنگی بین موضوعات مختلف تدریس شده در طول دوره است. این شامل به روزرسانی منظم در فرآیند یادگیری است که به هدف CBME کمک می‌کند تا یک یادگیرنده پزشکی به یک یادگیرنده مادام العمر تبدیل شود. زمانی که بین مطالب ارائه شده در نیمسال تحصیلی اعم از بالینی یا علوم پایه هماهنگی وجود داشته باشد، ادغام افقی است. در حالی که ادغام عمودی شامل هماهنگی بین علوم پایه و موضوعات بالینی است. در نتیجه مرزهای ایجاد شده توسط روش سنتی آموزش پزشکی در قالب موضوعات علوم پایه، پاراکلنیکی و کلنیکی برای همیشه از بین می‌رود. کوریکولوم مارپیچی و ادغام افقی و عمودی، همسویی موضوعات در تقویم تحصیلی خاص و همچنین سایر موضوعات در مراحل مختلف، ارتقاء برنامه درسی را تضمین می کند. از این رو ارتباط بین مطالب افزایش یافته و تمامی موانع در فرآیند یاددهی-یادگیری برطرف می‌شود. بنابراین، تسهیل حفظ مفاهیم، بهبود مهارت‌ها و رشد نگرش یادگیرندگان پزشکی افزایش می یابد.

متن کامل [PDF 386 kb]   (157 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/13 | پذیرش: 1403/6/20 | انتشار: 1403/6/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License