دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1402 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 225-214 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: ۴۰۲۰۰۰۱۵۰
Ethics code: IR.JUMS.REC.1403.002


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafa S, Sajadi F, Kalani N, Taheri L, Sanie Jahromi M S. The lifelong Learning Skills of Medical Students of Jahrom University of Medical Sciences, Iran. DSME 2024; 10 (4) :214-225
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-465-fa.html
شفا شهرام، سجادی فاطمه، کلانی نوید، طاهری لهراسب، صنیع جهرمی محمد صادق. بررسی میزان یادگیری مادام‌العمر در دانشجویان پزشکی مقطع بالینی دانشگاه علوم‌پزشکی جهرم. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (4) :214-225

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-465-fa.html


گروه بیهوشی، مرکز تحقیقات مولفه های جتماعی نظام سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.
چکیده:   (845 مشاهده)
مقدمه در حال حاضر دانشگاه‌ها به‌عنوان مکان‌‎های کلیدی برای توسعه یادگیری مادام‌العمر در نظر گرفته می‌شوند. یادگیری مادام‌العمر می‌تواند در راستای قابلیت‌‎های حرفه‌ای دانش‌آموختگان، رشد و سازگاری آن‌ها با جهان در حال تحول پیرامون و ثمربخش‌تر کردن استفاده از منابع سودمند باشد. بنابراین هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان یادگیری مادام‌العمر در دانشجویان پزشکی مقطع بالینی دانشگاه علوم‌پزشکی جهرم در سال 1403 بود.
روش ها این مطالعه توصیفی‌مقطعی با مشارکت دانشجویان پزشکی مقطع بالینی(استیودنت، اکسترن و اینترن)، انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل 2 پرسش‌نامه اطلاعات جمعیت‌شناختی و پرسش‌نامه سنجش میزان یادگیری مادام‌العمر بود. تجزیه‌و‌تحلیل با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 و آمارهای توصیفی و آزمون‌‎های آماری استنباطی در سطح معنی‌داری P<0/05 صورت گرفت.
یافته ها میانگین نمره یادگیری مادام‌العمر 0/37±1/84 بود. میانگین نمره ابعاد یادگیری مادام‌العمر پایین‌تر از سطح متوسط قرار داشت. در میان ابعاد یادگیری مادام‌العمر به ترتیب ابعاد اساتید و امکانات بالاترین و پایین‌ترین نمره را داشتند. نتایج نشان داد میانگین نمره یادگیری مادام‌‌العمر، اساتید، شیوه ارزشیابی و امکانات در دانشجویان پسر به‌صورت معنی‌داری بالاتر از دانشجویان دختر بوده است (0/05>p). بین میانگین نمره یادگیری مادام‌‌العمر و ابعاد آن و سایر متغیرهای جمعیت‌شناختی ارتباط وجود نداشت.
نتیجه گیری نتایج این مطالعه نشان داد نمره یادگیری مادام‌العمر و همچنین نمره ابعاد آن (به‌جز بعد اساتید و امکانات) پایین‌تر از سطح متوسط است. با‌توجه‌به پایین بودن نمره یادگیری مادام‌العمر در دانشجویان، لازم است مطالعات بیشتری برای شناسایی عوامل مؤثر بر یادگیری مادام‌العمر در این جمعیت انجام شود. می‌توان با انجام مطالعات تطبیقی، نمره یادگیری مادام‌العمر دانشجویان را با دانشجویان سایر دانشگاه‌ها یا رشته‌ها مقایسه کرد. 

متن کامل [PDF 4797 kb]   (384 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (201 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/16 | پذیرش: 1402/7/3 | انتشار: 1402/10/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License