هدف: برنامه های آموزشی بخش چشم پزشکی به دانشجویان پزشکی نقش مهمی در آگاهی و عملکرد آنان در روبهرو شدن با بیماری های چشم دارند. لذا هدف از این مطالعه تعیین میزان آگاهی کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به معاینات و بیماری های چشم در سال 1402 می باشد.
روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی بر روی 96 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مقطع کارورزی در سال 1402 انجام شد در این مطالعه از پرسشنامه محقق ساخته شامل 10 سوال در رابطه با معاینات چشم و بیماری های چشمی استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه با شاخص روایی محتوا 90%، نسبت روایی محتوا 60% و شاخص آلفای کرونباخ72%تایید شد. تحلیل داده ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 24 با آمارهای توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار و درصد فراوانی و آمارهای استنباطی شامل آزمون کای - دو انجام شد.
یافته ها: میانگین نمرات کسب شده در بخش چشم در آقایان 68/1 ± 93/16 و در خانم ها 94/1 ± 90/16 بود. 3/7 درصد افراد آگاهی خوب، 8/43 درصد افراد آگاهی متوسط و 49درصد افراد دارای آگاهی ضعیف بودند. نتایج ما نشان داد که تفاوت آماری معنی داری بین سطح آگاهی دانشجویان بر حسب نمره بخش چشم (957/0 = P) و جنس آنها (806/0 = P) وجود نداشت.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر دانشجویان پزشکی مقطع کاروزی سطح آگاهی پایینی نسبت به بیماری های چشم داشتند. این سطح از آگاهی بایستی تهدید جدی تلقی شود و برنامه ریزی جهت بازنگری و تغییر آموزش بخش چشم انجام شود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |