هدف: باتوجه به نقش مهم پرستاران در تحقق رسالت نظام سلامت، و آموزش آنان، این مطالعه با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی مسابقه آموزشی گروهی جهت ارتقاء مهارت های تخصصی، اخلاق حرفه ای و سبک زندگی سلامت محور در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.
روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه توسعه اموزشی است که در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر روی 50 نفر از دانشجویان پرستاری ترم چهار الی هشت در تاریخ 29 اردیبهشت ماه سال 1401 انجام شد. لیستی از وظایف و مهارت ها مکتوب شد و برای هر کدام از آن ها چند بازی در قالب مسابقه تهیه گردید. برای هر آیتم مسابقه، ابزار اندازه گیری و ارزشیابی طراحی گردید. در بخش سبک زندگی سلامت محور، همه شرکت کنندگان پرسشنامه محقق ساخته سبک زندگی سلامت محور(شامل آیتم های: رژیم غذایی، فعالیت بدنی، مسئولیت پذیری در مورد سلامت، روابط بین فردی، مدیریت استرس، خودشکوفایی، سلامت روحی، کیفیت خواب و مراقبت از کووید 19) را روز ثبت نام در مسابقه تکمیل نمودند که این پرسشنامه چهل روز بعد مجددا به روش خوداظهاری تکمیل گردید. بخش مهارت های تخصصی(آموزش به بیمار، مدیریت یک بیمار تصادفی با موتور، مراقبت از بیمار بستری در بخش مراقبت ویژه، دارودرمانی و مواجه با بحران (زلزله)) و اخلاق حرفه ای(فاش شدن سناریوی مسابقه، چالش مدیریت خشم، خطای دارویی و فاش کردن اسرار بیمار) در روز مسابقه در ایستگاه های طراحی شده به صورت گروهی و در قالب آزمون آسکی در اسکیل لب و فضای باز دانشکده سنجیده شد. همه دانشجویان مقطع کارشناسی پرستاری ترم چهارم به بعد می توانستند در این مسابقه در قالب یک تیم 5 نفره شرکت نمایند. در نهایت مسابقه در روز تعیین شده اجرا شد.
یافته ها: بطور کلی نمره همه دانشجویان نسبت به 40 روز قبل در حیطه سبک زندگی بیشتر شده بود و میانگین نمره تغییرات مرتبط با سبک زندگی بعد از 40 روز 7/40 بود. ارائه دروس عملی در قالب بازی و فعالیت های گروهی، توانست انگیزه و علاقه مندی دانشجویان را افزایش دهد و منجر به ارتقاء توانایی آنان در انجام فعالیت های مشارکتی، گروهی و تثبیت و ماندگاری بهتر آموخته ها شود.
نتیجهگیری: آموزش از طریق بازی می تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد و استفاده از این روش در حوزه آموزش و ارزیابی پرستاری می تواند توانمندی پرستاران در زمینه مهارت های تخصصی، اخلاق حرفه ای و سبک زندگی را ارتقاء دهد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |