Ethics code: IR.MUMS.MEDICAL.REC.1398.454
Mohammadi M, Reihani H R, Habibzadeh S R, Khadem Rezaiyan M, Fatahi M, Ahamdi Koupaei R, et al . Effectiveness of Education With Pamphlets and Posters on Increasing the Knowledge and Practice of Iranian Non-medical Students Regarding Cerebrovascular Accidents. DSME 2024; 10 (4) :272-283
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-458-fa.html
محمدی مریم، ریحانی حمید رضا، حبیب زاده سید رضا، خادم رضاییان مجید، فتاحی منصوره، احمدی کوپایی سید رضا، و همکاران.. ارزیابی تأثیر آموزش با پمفلت و پوسترهای آموزشی در افزایش میزان آگاهی دانشجویان رشتههای غیرپزشکی از علائم سکته حاد مغزی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (4) :272-283
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-458-fa.html
گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده: (831 مشاهده)
مقدمه سکته مغزی مهمترین و شایعترین بیماری نورولوژیک است که پس از بیماریهای قلبی و سرطانها سومین علت مرگومیر در افراد مسن است. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی تأثیر آموزش با پمفلت و پوسترهای آموزشی در افزایش میزان آگاهی دانشجویان رشتههای غیرپزشکی از علائم سکته حاد مغزی است.
روش ها در این مطالعه نیمهتجربی قبل و بعد از مداخله 120 شرکتکننده به روش نمونهگیری تصادفی در 3 دانشکده انتخاب شدند. شرکتکنندگان به گروههای کنترل (بدون آموزش خاصی درزمینه سکته مغزی)، پمفلت و پوستر تقسیم شدند. ارزیابیهای قبل و بعد از مداخله (3 هفته بعد از آموزش) از آگاهی و عملکرد با استفاده از پرسشنامه روا و پایاشده انجام شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از نرمافزار spss نسخه 21 و آمارهای توصیفی و آزمونهای آماری استنباطی انجام شد.
یافته ها هر دو گروه پمفلت و پوستر برخلاف گروه کنترل بهبود قابلتوجهی را در نمرات آگاهی و عملکرد بین ارزیابیهای پیشآزمون و پسآزمون نشان دادند (0/05>P)، اما پس از آزمون، تفاوت معنیداری بین این دو گروه وجود نداشت. بااینحال هر دو گروه پمفلت و پوستر بهصورت معنیداری نمرات دانش بالاتری از گروه کنترل در ارزیابیهای پسآزمون داشتند (0/05>P).
نتیجه گیری نتایج این مطالعه اثربخشی پمفلتها و پوسترهای آموزشی را در افزایش دانش و نمرات عملکرد شرکتکنندگان نشان میدهد. اگرچه هر دو آموزش حضوری و مداخلات جزوه به بهبود منجر شدند، تفاوتی میان تأثیرگذاری آموزشی آنها دیده نشد. این نتایج نشان میدهد پمفلت و پوسترهای آموزشی میتوانند ابزار ارزشمندی برای افزایش دانش باشند و تحقیقات بیشتر میتواند راههایی را برای بهینهسازی اثربخشی چنین مداخلاتی کشف کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/5/19 | پذیرش: 1402/9/2 | انتشار: 1402/10/11