Rahmanian M, Shafiei R, Shafa S, Taheri L, Kalani N. Barriers, Solutions, and Effective Motivational Factors for the Promotion of Clinical Faculty Members: A Qualitative Study. DSME 2023; 10 (2) :180-193
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-449-fa.html
رحمانیان محمد، شفیعی رضا، شفا شهرام، طاهری لهراسب، کلانی نوید. تبیین موانع، راهکارها و عوامل انگیزشی مؤثر در روند ارتقای اعضای هیئت علمی بالینی: یک مطالعه کیفی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (2) :180-193
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-449-fa.html
مرکز تحقیقات مؤلفههای اجتماعی نظام سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.
چکیده: (1106 مشاهده)
مقدمه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی رابطه مستقیم با ارتقای مؤسسات آموزش عالی دارد و این مهم برای دانشگاههای علومپزشکی که وظیفه تربیت دانشجو را برعهده دارند، نقش حیاتی دارد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تبیین موانع، راهکارها و عوامل انگیزشی مؤثر در روند ارتقای اعضای هیئت علمی بالینی انجام شده است.
روش ها این مطالعه به روش کیفی با رویکرد پدیدارشناسانه انجام شده است که جهت کسب اطلاعات غنی از تجارب اعضای هیئت علمی بالینی که تجربه فرایند ارتقا را داشتهاند استفاده شد. جمعآوری اطلاعات بهصورت هدفمند و با کمک مصاحبههای نیمهساختاریافته انجام شد که بهوسیله روش 7 مرحلهای کلایزی تحلیل شد. مشارکتکنندگان 9 نفر از اعضای هیئت علمی بالینی دانشگاه علومپزشکی جهرم بودند
یافته ها از مجموع 9 مصاحبه ابتدا 69 کد اولیه و واحد معنایی استخراج شد که بهصورت 10 مضمون اصلی و 23 طبقه فرعی در 3 حیطه موانع و چالشهای ارتقا (کمبود دانش اساتید نسبت به فرایند ارتقا، کمبود نیروی انسانی، چالشهای ساختاری، چالشهای آییننامه، چالشهای هیئت ممیزه)، پیشنهادات و راهکارهای رفع موانع (افزایش آگاهی اساتید، توسعه امکانات، اصلاح ساختار ارزیابی) و عوامل انگیزشی (عوامل درونی و عوامل بیرونی) دستهبندی شدند.
نتیجه گیری یافته پژوهش حاضر نگاهی جدید در سطح دانشگاههای تیپ 3 را نمایان میکند که با چالشهای خاص خود روبهرو هستند و پیشنهاد میشود جهت بهبود فرایند، آگاهی درزمینه آییننامه ارتقا، شاخصها و مصادیق آنها افزایش یابد؛ کارگاههای آشنایی اعضای هیئت علمی با قوانین و ضوابط آییننامه ارتقا برگزار شود، کارشناسان خبره بهعنوان نیروهای حمایتگر اساتید بالینی اختصاص داده شود، ساختار آییننامه ارتقا باتوجهبه وضعیت و خصوصیات اساتید بالینی بازنویسی شود و عوامل انگیزشی درونی و نظام حقوق و پاداش برای اساتید بالینی تقویت شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/2/11 | پذیرش: 1403/5/10 | انتشار: 1402/4/10