Research code: 340032
Ethics code: IR.MUI.RESEARCH.REC.1400.070
asgarani M, pakravan F, omid A, haghani F. Effect of Online Emotional Self-awareness Training on Academic Motivation and Emotional Intelligence of Dental Students in Isfahan, Iran. DSME 2023; 10 (2) :140-155
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-447-fa.html
عسگرانی مریم، پاکروان فهیمه، امید اطهر، حقانی فریبا. بررسی تأثیر آموزش مجازی خودآگاهی هیجانی بر انگیزه تحصیلی و هوش هیجانی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علومپزشکی اصفهان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (2) :140-155
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-447-fa.html
گروه پزشکی دهان و فک و صورت، مرکز تحقیقات ایمپلنت دندان، پژوهشکده دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (1049 مشاهده)
مقدمه یکی از عواملی که باعث پیشرفت تحصیلی میشود هوش هیجانی است، بنابراین داشتن آگاهی لازم در این زمینه میتواند در موفقیت مؤثر واقع شود. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر آموزش مجازی خودآگاهی هیجانی بر قدرت انگیزه و هوش هیجانی دانشجویان دندانپزشکی بود .
روش ها مطالعه حاضر بهصورت مداخلهای بر روی 60 نفر از دانشجویان دندانپزشکی اصفهان در سال1400 انجام شد که بهصورت تصادفی ساده انتخاب و به 2 گروه 30 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای گروه آزمایش 1 جلسه 3 ساعته آموزش خودآگاهی هیجانی بهصورت مجازی ارائه شد. برای سنجش هوش هیجانی پرسشنامه برادبری و گریوز و برای سنجش انگیزه پرسشنامه والرنداستفاده شد. درنهایت دادهها بهوسیله نرمافزار SPSS نسخه 26 تحلیل و جهت بررسی نتایج از آزمونهای تی زوجی و مستقل و آنالیز واریانس استفاده شد.
یافته ها در تمامی موارد (مؤلفههای نمره قدرت انگیزش کلی، انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و بیانگیزگی، نمره کلی هوش هیجانی، خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه) اختلاف معناداری بلافاصله و 1 ماه بعد از مداخله بین 2 گروه آزمایش و کنترل یافت نشد (0/05>P).
نتیجه گیری مطالعه حاضر نشان داد آموزش مجازی هوش هیجانی تأثیری بر روی نمره انگیزه تحصیلی کلی و هوش هیجانی نداشته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/2/10 | پذیرش: 1403/5/10 | انتشار: 1402/4/10