Research code: IR.ARAKMU.REC.1399.991
Ethics code: IR.ARAKMU.REC.1399.991
soltani R, Ghaffari R, lmasi A. Investigating academic self-efficacy and its relationship with perceived academic achievement in medical students in 2023. DSME 2025; 11 (1) :27-40
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-444-fa.html
سلطانی راحله، غفاری رضا، الماسی امیر. بررسی خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی درک شده در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز:
یک مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1402. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1403; 11 (1) :27-40
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-444-fa.html
گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
چکیده: (1121 مشاهده)
هدف: خودکارآمدی به عنوان باورهای فرد در مورد توانایی سازمان دهی و اداره مجموعه عملکردها تعریف می شود . امروزه توجه به مفهوم خودکارآمدی در آموزش و یادگیری رو به گسترش می باشد . خودکارآمدی تحصیلی به باورهای مطالعه کردن، انجام فعالیت های پژوهشی ، پرسیدن سؤال در کلاس درس گرفتن نمره های خوب اشاره دارد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با پیشرفت تحصیلی درک شده انجام گرفته است.
روش ها: پژوهش حاضر بصورت مقطعی بر روی 326 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز1402 به روش نمونه گیری تصادفی ، انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه شامل مشخصات دموگرافیکی، خودکارآمدی تحصیلی (32آیتم) و پیشرفت تحصیلی بود. داده ها با نرم افزار SPSS(16) به صورت توصیفی ( میانگین و توزیع فراوانی )و تحلیلی آزمون تی تست مستقل ، همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یکطرفه در سطح معناداری 5/0 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نمره خودکارآمدی تحصیلی 5/.±6/3بود و(9/46%) 153دانشجویان خودکارآمدی مطلوب داشتند . میانگین پیشرفت تحصیلی و علاقه به رشته تحصیلی به ترتیب 9/1±3/6 و 8/1±8/7 بود و 7/41 درصد پیشرفت تحصیلی مطلوب داشتند. خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی (001/0 P<،24r=./) و علاقه به رشته تحصیلی (001/0 P<،29r=./) همبستگی مثبت و معناداری داشت . همچنین بین پیشرفت تحصیلی با علاقه نیز ارتباط معناداری بود (001/0 P<،46r=./). خودکارآمدی تحصیلی با وضعیت اقتصادی، ترم تحصیلی ، تحصیلات والدین و جنس ارتباط معناداری نداشت. خودکارآمدی و علاقه به رشته تحصیلی درکل 24درصد واریانس پیشرفت تحصیلی را پیشبینی میکردند.
نتیجه گیری : با توجه نتایج پژوهش حاضر خودکارآمدی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان تاثیر مثبت داشت .از طرفی به دلیل طولانی بودن دوره تحصیل دانشجویان پزشکی ارتقای خودکارامدی تحصیلی آنان با توجه به شرایط تحصیلی هر مقطع علوم پایه و بالینی اولویت می باشد. پیشنهاد می گردد. با توجه به همبستگی مثبت بین پیشرفت تحصیلی با علاقه به رشته تحصیلی بر انجام مشاوره های صحیح تحصیلی در قبل از ورود به دانشگاه مد نظر قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/1/23 | پذیرش: 1403/6/19 | انتشار: 1403/8/20