دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 40-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.ARAKMU.REC.1399.991
Ethics code: IR.ARAKMU.REC.1399.991

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

soltani R, Ghaffari R, lmasi A. Investigating academic self-efficacy and its relationship with perceived academic achievement in medical students in 2023. DSME 2025; 11 (1) :27-40
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-444-fa.html
سلطانی راحله، غفاری رضا، الماسی امیر. بررسی خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی درک شده در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز: یک مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1402. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1403; 11 (1) :27-40

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-444-fa.html


گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
چکیده:   (1121 مشاهده)
هدف: خودکارآمدی به عنوان باورهای فرد در مورد توانایی سازمان دهی و اداره مجموعه عملکردها تعریف می شود . امروزه توجه به مفهوم خودکارآمدی در آموزش و یادگیری رو به گسترش می باشد . خودکارآمدی تحصیلی به باورهای مطالعه کردن، انجام فعالیت های پژوهشی ، پرسیدن سؤال در کلاس درس گرفتن نمره های خوب اشاره دارد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با پیشرفت تحصیلی درک شده انجام گرفته است.
روش ها: پژوهش حاضر بصورت مقطعی بر روی 326 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی  تبریز1402 به روش نمونه گیری تصادفی ، انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه شامل مشخصات دموگرافیکی، خودکارآمدی تحصیلی (32آیتم) و پیشرفت تحصیلی بود. داده ها با نرم افزار SPSS(16) به صورت توصیفی ( میانگین و توزیع فراوانی )و تحلیلی آزمون تی تست مستقل ، همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یکطرفه در سطح معناداری 5/0 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نمره خودکارآمدی تحصیلی 5/.±6/3بود و(9/46%) 153دانشجویان خودکارآمدی مطلوب داشتند . میانگین پیشرفت تحصیلی و علاقه به رشته تحصیلی  به ترتیب 9/1±3/6 و 8/1±8/7 بود و 7/41 درصد پیشرفت تحصیلی مطلوب داشتند.  خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی (001/0 P<،24r=./) و علاقه به رشته تحصیلی (001/0 P<،29r=./) همبستگی مثبت و  معناداری داشت . همچنین بین پیشرفت تحصیلی با علاقه نیز ارتباط معناداری بود (001/0 P<،46r=./). خودکارآمدی تحصیلی با وضعیت اقتصادی، ترم تحصیلی ، تحصیلات والدین و جنس ارتباط معناداری نداشت. خودکارآمدی و علاقه به رشته تحصیلی درکل 24درصد واریانس پیشرفت تحصیلی را پیش­بینی می­کردند.
 نتیجه گیری :
با توجه نتایج پژوهش حاضر  خودکارآمدی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان تاثیر مثبت داشت  .از طرفی به دلیل طولانی بودن دوره تحصیل دانشجویان پزشکی ارتقای خودکارامدی تحصیلی آنان با توجه به شرایط تحصیلی هر مقطع علوم پایه و بالینی اولویت می باشد. پیشنهاد می گردد. با توجه به همبستگی مثبت  بین پیشرفت تحصیلی با علاقه به رشته تحصیلی بر انجام مشاوره های صحیح تحصیلی در قبل از ورود به دانشگاه مد نظر قرار گیرد.
متن کامل [PDF 710 kb]   (189 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/23 | پذیرش: 1403/6/19 | انتشار: 1403/8/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License