دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 56-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

talebian F, joubari L, mancheri H, mahmoodi G. Doctorate in clinical nursing with primary care of children in four top nursing schools in the world. DSME 2025; 11 (1) :41-56
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-440-fa.html
طالبیان فاطمه، جویباری لیلا، منچری حمیده، محمودی شن غلامرضا. دکتری پرستاری بالینی با گرایش مراقبت اولیه کودکان: مروری بر الگوهای آموزشی در چهار دانشکده پرستاری برتر جهان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1403; 11 (1) :41-56

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-440-fa.html


مرکز تحقیقات پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
چکیده:   (992 مشاهده)

هدف: جهت راه اندازی و تضمین کیفیت برنامه‌های آموزشی دکترای پرستاری بالینی (DNP) در ایران، این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکتری پرستاری بالینی با گرایش کودکان در چهار دانشکده پرستاری برتر جهان انجام ‌شده است.
روش‌ها: این مطالعه توصیفی تطبیقی که در سال 2023 انجام شد، از رویکرد ساختاریافته شامل چهار مرحله کلیدی توصیف، تفسیر، مقایسه و تجزیه و تحلیل با هدایت مدل شناخته‌شده Bereday پیروی کرد. این تحقیق شامل بررسی اطلاعات ارائه‌شده از برنامه درسی دکترای بالینی کودکان دانشکده‌های جان‌هاپکینز (Johns Hopkins)، کلمبیا (Columbia)، راش (Rush) و واشینگتون(Washington) از وب­سایت دانشگاه ها دریافت شد. اطلاعات شامل تعاریف دوره، پیشینه تاریخی، ارزش‌های اصلی، ماموریت ها، چشم اندازها، اهداف و شایستگی های پیش بینی شده، نقش‌ها و مسئولیت‌ها، پیش‌نیازهای پذیرش و مشخصات برنامه به دقت مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: با وجود تشابهات چشمگیر در محتوای دروس، روش‌های آموزشی و نقش‌های پیش‌بینی‌شده برای فارغ‌التحصیلان در هر چهار برنامه، تفاوت‌هایی در معیارهای پذیرش دانشجو و ساختار کلی برنامه‌های درسی مشاهده گردید. کلیه برنامه‌های درسی مورد بررسی، بر دانش بنیادین پرستاری، علوم فیزیولوژیک پایه، فارماکولوژی، رویکرد مبتنی بر شواهد، حل مسائل پیچیده بالینی، ارتقای سلامت کودک، حساسیت فرهنگی و تعامل پیچیده میان سیاست، اقتصاد و پیشرفت پرستاری تأکید داشتند. نکته قابل توجه، تمرکز همه‌جانبه هر یک از دانشگاه‌ها بر تربیت رهبرانی حرفه‌ای و کارآمد بود که قادر به ایجاد تحولات مثبت در محیط‌های متنوع مراقبتی باشند.
نتیجه‌گیری: برنامه‌های DNP متخصص در مراقبت‌های اطفال در مؤسسات مورد بررسی جامع و تأثیرگذار هستند و به طور مؤثر به چالش‌های چند وجهی پیش‌روی در مراقبت‌های بهداشتی کودکان، به ویژه در مورد جمعیت‌های آسیب‌پذیر می‌پردازند. با استفاده از موفقیت‌های این برنامه‌های محترم، ایران می‌تواند پایه‌ای قوی برای اجرای طرح‌های مشابه DNP پرستاری بالینی ایجاد کند و از این طریق کیفیت ارائه مراقبت‌های بهداشتی کودکان را در منطقه افزایش دهد.
 

متن کامل [PDF 631 kb]   (173 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/11/10 | پذیرش: 1403/5/22 | انتشار: 1403/5/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License