Research code: IR.JUMS.REC.1402.073
Ethics code: IR.JUMS.REC.1402.073
Esmaealpour N, Kalani N, Rezaeai Z, Pahlevanpour M H, Drayesh M, Jokar A A et al . Knowledge and Attitude of Executive Management Team of Teaching Hospitals Affiliated to Jahrom University of Medical Sciences Regarding Accreditation. DSME 2023; 10 (1) :72-83
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-429-fa.html
اسماعیل پور نفیسه، کلانی نوید، رضایی زهرا، پهلوان پور جهرمی محمد هادی، داریش محمد، جوکار عبدالعظیم و همکاران.. آگاهی و نگرش تیم مدیریت اجرایی بیمارستانهای آموزشی دانشگاههای علومپزشکی جهرم درمورد اعتباربخشی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (1) :72-83
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-429-fa.html
گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی دانشگاه علومپزشکی جهرم، جهرم، ایران.
چکیده: (1058 مشاهده)
مقدمه تحقق اعتباربخشی علاوهبر ایجاد زیرساختها، نیازمند بهرهگیری از شیوههای مدیریتی نوین و مدیرانی است که با اختیارات، امکانات، دانش، توانمندی و انگیزه و درایت کافی، هدایت و رهبری این مراکز درمانی را برعهده میگیرند. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی آگاهی و نگرش تیم مدیریت اجرایی بیمارستانهای آموزشی دانشگاههای علومپزشکی جهرم درمورد اعتباربخشی انجام شد.
روش ها این مطالعه توصیفیمقطعی در سال 1402 بر روی 61 نفر از اعضای تیم مدیریت اجرایی بیمارستانهای آموزشی و درمانی شهرستان جهرم انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه استاندارد اعتباربخشی است.
یافته ها میانگین نمره آگاهی و نگرش مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاههای علومپزشکی جهرم درمورد اعتباربخشی بهترتیب 57/02±49/16 و 66/53±62/21 بود. از دیدگاه تیم مدیریت اجرایی بیمارستانهای آموزشی دانشگاههای علومپزشکی جهرم، «دانش و آگاهی درباره الزامات (زیرساختها و شرایط لازم) برای اجرای اعتباربخشی» و «دانش و آگاهی درباره استانداردهای اعتباربخشی» و «دانش و آگاهی درباره اصول و مفاهیم کلی اعتباربخشی» بیشترین اهمیت را در آگاهی تیم مدیریت اجرایی بیمارستانهای آموزشی دانشگاههای علومپزشکی جهرم درمورد اعتباربخشی داشته است.
نتیجه گیری براساس نتایج حاصل از مطالعه حاضر آگاهی و نگرش تیم مدیریت اجرایی پس از اجرای استانداردسازی اعتباربخشی بهبود یافت. علاوهبراین باتوجهبه اینکه از دیدگاه تیم مدیریت اجرایی بیمارستانهای آموزشی دانشگاههای علومپزشکی جهرم، «دانش و آگاهی درباره الزامات (زیرساختها و شرایط لازم) برای اجرای اعتباربخشی» و «دانش و آگاهی درباره استانداردهای اعتباربخشی» و «دانش و آگاهی درباره اصول و مفاهیم کلی اعتباربخشی» بیشترین اهمیت را درمورد اعتباربخشی داشته است، چنانچه بتوان با برنامهریزیهای مؤثر دانش و اگاهی تیم مدیریت اجرایی را در زمینههای نام بردهشده ارتقا داد، دانش و اگاهی مدیران در خصوص اعتباربخشی نیز بهطور چشمگیری بهبود خواهد یافت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/11/6 | پذیرش: 1401/11/21 | انتشار: 1402/1/12