دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 33-22 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 994224
Ethics code: IR.NASRME.REC.1400.185


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani R, Shamsi M. Designing, Implementing, and Evaluating the Effect of an Empowering Program Based on the ASSURE Model on Medical Students’ Participation in Teaching and Classroom Activities. DSME 2022; 9 (4) :22-33
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-411-fa.html
سلطانی راحله، شمسی محسن. توانمند‌سازی دانشجویان جهت مشارکت در تدریس و فعالیت کلاسی: طراحی اجرا و ارزشیابی مبتنی بر الگوی آموزشی آشور. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1401; 9 (4) :22-33

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-411-fa.html


گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
چکیده:   (463 مشاهده)
مقدمه یکی از رایج‌ترین الگوهای موفق در جلب مشارکت دانشجویان، الگوی آموزشی آشور است. مطالعه حاضر با هدف طراحی اجرا و ارزشیابی توانمندی‌سازی دانشجویان مبتنی بر الگوی آموزشی آشور انجام شد. 
روش ها پژوهش حاضر از نوع توصیفی بود که بر روی 62 نفر از دانشجویان بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1400 و براساس 6 مرحله الگوی آشور طراحی، اجرا و ارزشیابی انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه میزان رضایت دانشجویان براساس ابعاد 6 گانه الگوی آشور بوده است که درنهایت داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شد. 
یافته ها 91 درصد (53 نفر) دانشجویان دختر و 9 درصد پسر بودند. میزان علاقه‌مندی دانشجویان به مشارکت در تدریس کلاسی 80 درصد گزارش شد. میزان رضایت دانشجویان از تحلیل فراگیران (گام اول) و بیان اهداف آموزش ( گام دوم) به‌ترتیب 75 و 89 درصد مطلوب بود. استفاده از مواد و رسانه‌ها (گام سوم) 68 درصد رضایت مطلوب و 23 درصد رضایت متوسط داشتند. درخصوص نحوه مشارکت دانشجویان در تدریس و فعالیت کلاسی 84 درصد و نحوه ارزشیابی (گام آخر) 65 درصد رضایت مطلوب داشتند. 
نتیجه گیری طراحی گام‌به‌گام آموزشی براساس الگوی آشور توانمندی و مشارکت دانشجویان در تدریس و رضایت آنان مؤثر می‌باشد و اکثریت دانشجویان از مراحل طراحی آموزشی رضایت داشتند. بنابراین استفاده از این طراحی آموزشی در سایر دانشگاه‌ها نیز می‌تواند در پیشبرد اهداف آموزشی و یادگیری مؤثر و پاسخ‌گو مفید باشد. 
متن کامل [PDF 5613 kb]   (295 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (520 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/5/27 | پذیرش: 1401/6/26 | انتشار: 1401/10/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.