Research code: 994224 
Ethics code: IR.NASRME.REC.1400.185
				
				
				
                    
                    
                     
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Soltani R,  Shamsi M. Designing, Implementing, and Evaluating the Effect of an Empowering Program Based on the ASSURE Model on Medical Students’ Participation in Teaching and Classroom Activities.  DSME 2023; 9 (4) :22-33
URL: 
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-411-fa.html   
                    
                    سلطانی راحله،  شمسی محسن. توانمندسازی دانشجویان جهت مشارکت در تدریس و فعالیت کلاسی: طراحی اجرا و ارزشیابی مبتنی بر الگوی آموزشی آشور.  راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1401; 9 (4) :22-33
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-411-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (2294 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه یکی از رایجترین الگوهای موفق در جلب مشارکت دانشجویان، الگوی آموزشی آشور است. مطالعه حاضر با هدف طراحی اجرا و ارزشیابی توانمندیسازی دانشجویان مبتنی بر الگوی آموزشی آشور انجام شد. 
روش ها پژوهش حاضر از نوع توصیفی بود که بر روی 62 نفر از دانشجویان بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1400 و براساس 6 مرحله الگوی آشور طراحی، اجرا و ارزشیابی انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه میزان رضایت دانشجویان براساس ابعاد 6 گانه الگوی آشور بوده است که درنهایت دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 16 تحلیل شد. 
یافته ها 91 درصد (53 نفر) دانشجویان دختر و 9 درصد پسر بودند. میزان علاقهمندی دانشجویان به مشارکت در تدریس کلاسی 80 درصد گزارش شد. میزان رضایت دانشجویان از تحلیل فراگیران (گام اول) و بیان اهداف آموزش ( گام دوم) بهترتیب 75 و 89 درصد مطلوب بود. استفاده از مواد و رسانهها (گام سوم) 68 درصد رضایت مطلوب و 23 درصد رضایت متوسط داشتند. درخصوص نحوه مشارکت دانشجویان در تدریس و فعالیت کلاسی 84 درصد و نحوه ارزشیابی (گام آخر) 65 درصد رضایت مطلوب داشتند. 
نتیجه گیری طراحی گامبهگام آموزشی براساس الگوی آشور توانمندی و مشارکت دانشجویان در تدریس و رضایت آنان مؤثر میباشد و اکثریت دانشجویان از مراحل طراحی آموزشی رضایت داشتند. بنابراین استفاده از این طراحی آموزشی در سایر دانشگاهها نیز میتواند در پیشبرد اهداف آموزشی و یادگیری مؤثر و پاسخگو مفید باشد. 
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
عمومى  دریافت: 1401/5/27 | پذیرش: 1401/6/26 | انتشار: 1401/10/11