دوره 1، شماره 1 - ( بهار - تابستان 1393 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 18-26 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami-Parizad E, Gholami-Parizad E, Ashraf Eivazi A, Ghazanfari Z. Assessing lecture as a teaching method from students' perspective in Ilam UMS. DSME. 2014; 1 (1) :18-26
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-41-fa.html
غلامی پریزاد اسکندر، غلامی پریزاد الهه، اشرف عیوضی علی، غضنفری زینب. ارزیابی کمی و کیفی روش تدریس بصورت سخنرانی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1393; 1 (1) :18-26

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-41-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی ایلام
چکیده:   (3809 مشاهده)
مقدمه و هدف: روش تدریس سخنرانی به عنوان روش غالب در تمام سطوح نظام آموزشی کشور ایران، یکی از کهن‌ترین روش‌های آموزش فراگیران بوده که قدمت آن به سده پنجم قبل از میلاد می‌رسد. این روش در فرایند تدریس و یادگیری هنوز یکی از عمده‌ترین روش‌های آموزشی مورد استفاده بویژه در نظام آموزش عالی کشورمان به حساب می‌آید. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی کمی و کیفی این روش تدریس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام طراحی و اجرا شده است.
روش‌ها: این مطالعه به روش توصیفی تحلیلی در سال 1390 بر روی 840 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر سه حیطه تعامل، مدیریت موضوع و فضای کلاس، و وظایف سازمانی انجام شد. روائی پرسشنامه با دو روش اعتبار محتوا و نیز اعتبار سازه‌ای و پایائی آن با کمک آلفای کرونباخ مورد تأئید قرار گرفت. به علاوه در این پرسشنامه از شاخص مقبولیت نیز برای ارزیابی کلی پرسشنامه استفاده شد. در نهایت داده‌ها با کمک نرم افزار آماری SPSS نسخه 18 و آزمون‌های آماری من ویتنی و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته‌ها: در مجموع 36 درصد دانشجویان مورد مطالعه روش تدریس سخنرانی را مطلوب ارزیابی نمودند. از میان متغیرهای حیطه تعامل فرصت طرح سؤال توسط استاد، و انجام کار تیمی توسط فراگیران به ترتیب 3/51% و 6/28% بیشترین و کمترین مطلوبیت را در بین سایر متغیرها داشتند. زمان صرف شده برای هر جلسه و پوشش سرفصل درس از مجموع متغیرهای حیطه وظایف سازمانی به ترتیب با 2/57% و 4/32% دارای بیشترین و کمترین مطلوبیت نسبت به سایر متغیرهای مورد بررسی بودند. همچنین در مقایسه میانگین نمره حیطه مدیریت موضوع و فضای کلاس بین دختران و پسران اختلاف معنی‌داری مشاهده گردید (05/0P Value <).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد روش سخنرانی با وجود استفاده از وسایل مدرن کمک آموزشی نمی‌تواند رضایتمندی قابل قبولی را از نظر فراگیران در بخش‌های قابل توجهی از اهداف آموزشی فراهم نماید. لذا ضروری به نظر می‌رسد سیاستگزاران نظام آموزشی با رویکرد جدید درصدد جایگزینی این روش با روش‌های مناسب دیگر در بسیاری از دروس باشند و یا با برنامه‌ریزی دقیق در خصوص بهینه سازی و تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف آن بکوشند.
متن کامل [PDF 1524 kb]   (1946 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۲۹

Tables [PDF 996 KB]  (26 دریافت)
فهرست منابع
1. Hilgard ER. Theories of learning; Baraheni MN, 1th ed; Tehran: Academic Publishing, 1988, pp.528 [Persian]
2. Alizadeh M. Teaching in large groups. Tabriz: Medical Education Development Center, 2009. p.22[Persian]
3. Brown G, Manogue M. AMEE medical education guide No.22: refreshing lecturing: a guide for lecturers. Med Teach 2001;23(3):231-44.
4. Joyce, B. R., Weil, M., & Calhoun, E. Models of teaching (8thed). Boston: Pearson/Allyn and Bacon Publishers.2009, pp.568
5. Fathi Azar Es. Teaching method & techniques: Tabriz: Tabriz University Press, 2011. [Persian]
6. Lake DA. Student performance and perceptions of a lecture based course compared with the same course utilizing group discussion. Phas Ther 2001;81(3):896-902.
7. Heravi M, Jadidi Milani M. Rejeh N. The effect of lecture and focus group teaching methods on nursing students learning in community health course. Iranian Journal of Medical Education 2004;4(1):55-60. [Persian]
8. Safari M, Yazdanpanah B, Ghafarian H, Yazdanpanah SH. Comparing the effect of lecture and discussion methods on students’ learning and satisfaction. Iranian Journal Medical Education 2006;6(1):59-64. [Persian]
9. Fathi Azar E, Ghasemifar N. Effect of brainstorming strategy on total learning. Tabriz: Journal of Faculty of Letters and Humanities (Tabriz) 2002;45(182):169-202. [Persian]
10. Fathi Azar Es, Mahmoodi A. Effect of the organizer on learning in teaching psychology. The Faculty of Literature and Humanities (Tabriz).1999;170:151-171. [Persian]
11. Johnson JP, Mighten A. A comparison of teaching strategies: lecture notes combined with structured group discussion versus lecture only. J Nurs Education 2005:44(7):319-22.
12. Jafari M. Comparison of lecture and blended teaching methods on learning and satisfaction of medical students in Biochemistry course. Iranian Journal of Medical Education 2012;12(7):488-97.
13. Momeni Danaei Sh, Zarshenas L, Oshagh M, Omid Khoda SM. Which method of teaching would be better; cooperative or lecture?. Iranian Journal of Medical Education 2011;11(1):24-31.
14. Stevenson HW, Siegel A. Effects of instruction and age on retention of filmed content. Journal of Educational Psychology 1969,60(1):71-4.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.