دوره 1، شماره 1 - ( بهار - تابستان 1393 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 11-17 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaedi heidari F, Toghiann chaharsooghi N. Correlation between personality traits of critical thinking in nursing students of Isfahan University of Medical Sciences. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 2014; 1 (1) :11-17
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-40-fa.html
قائدی حیدری فاطمه، طوقیان چهارسوقی نرگس. همبستگی تفکر انتقادی با ویژگی های شخصیتی در دانشجویان پرستاری . راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 1393; 1 (1) :11-17

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-40-fa.html


چکیده:   (2820 مشاهده)

مقدمه و هدف:  تفکر انتقادی ترکیبی از توانایی‌های شناختی و حالات شخصیتی می‌باشد. بنابراین با توجه به اهمیت شخصیت در تفکر انتقادی، این مطالعه با هدف تعیین همبستگی ویژگی‌های شخصیتی با مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه همبستگی با تعداد 165 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگا  علوم پزشکی اصفهان بر اساس نمونه‌گیری خوشه‌ای انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای مشتمل بر سه بخش مشخصات دموگرافیک، آزمون مهارتهای تفکرانتقادی فرم ب و پرسشنامه‌ی مقیاس شخصیتی آیزنک (EPQ_R) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 و در سطح آمار توصیفی از توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید.
 یافته‌ها: همبستگی معنی‌داری بین میانگین نمره تفکر انتقادی و نمره برون گرایی- درون‌گرایی وجود ندارد و بین میانگین کلی امتیازات تفکر انتقادی با میانگین کل نمره ی شخصیت همبستگی معنی‌داری وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: تفکر انتقادی دانشجویان در حد رضایت بخشی نبود. همچنین بین ویژگی شخصیتی با تفکر انتقادی همبستگی وجود نداشت. بنابراین با توجه به یافته‌ها، آموزش تفکر انتقادی بایستی بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان، برای همه آنها انجام پذیرد.

متن کامل [PDF 823 kb]   (915 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۲۹

Tables [PDF 406 KB]  (7 دریافت)
ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License