دوره 1، شماره 1 - ( بهار - تابستان 1393 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 11-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaedi heidari F, Toghiann chaharsooghi N. Correlation between personality traits of critical thinking in nursing students of Isfahan University of Medical Sciences. DSME. 2014; 1 (1) :11-17
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-40-fa.html
قائدی حیدری فاطمه، طوقیان چهارسوقی نرگس. همبستگی تفکر انتقادی با ویژگی های شخصیتی در دانشجویان پرستاری . راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1393; 1 (1) :11-17

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-40-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (4211 مشاهده)

مقدمه و هدف:  تفکر انتقادی ترکیبی از توانایی‌های شناختی و حالات شخصیتی می‌باشد. بنابراین با توجه به اهمیت شخصیت در تفکر انتقادی، این مطالعه با هدف تعیین همبستگی ویژگی‌های شخصیتی با مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه همبستگی با تعداد 165 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگا  علوم پزشکی اصفهان بر اساس نمونه‌گیری خوشه‌ای انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای مشتمل بر سه بخش مشخصات دموگرافیک، آزمون مهارتهای تفکرانتقادی فرم ب و پرسشنامه‌ی مقیاس شخصیتی آیزنک (EPQ_R) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 و در سطح آمار توصیفی از توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید.
 یافته‌ها: همبستگی معنی‌داری بین میانگین نمره تفکر انتقادی و نمره برون گرایی- درون‌گرایی وجود ندارد و بین میانگین کلی امتیازات تفکر انتقادی با میانگین کل نمره ی شخصیت همبستگی معنی‌داری وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: تفکر انتقادی دانشجویان در حد رضایت بخشی نبود. همچنین بین ویژگی شخصیتی با تفکر انتقادی همبستگی وجود نداشت. بنابراین با توجه به یافته‌ها، آموزش تفکر انتقادی بایستی بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان، برای همه آنها انجام پذیرد.

متن کامل [PDF 822 kb]   (1944 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۲۹

Tables [PDF 406 KB]  (37 دریافت)
فهرست منابع
1. Ourang T, Azad Fallah P, Dezhkam M. The Study of Defense Mechanisms Pattern Regarding Creative Thinking Level. Advances in Cognitive Science 2010; 12(3): 49-58. [Text in Persian].
2. Mohammadi A, Khaghanizade M, Ebadi A, Mohammadi A, Amiri F, Raesifar A. Log book; a method of evaluating education and feedback strategy in nursing. Educational Strategies 2010; 3(1): 41-45. [Text in Persian].
3. Sadeghi Z, Mohtashami R, Miri A, Sadeghi S. Creativity in higher education; a basic step to stable development . Educational Strategies 2010; 3(1): 23-28. [Text in Persian].
4. Islami A, Shekarabi R, Behbahani N, Jamshidi R. Critical thinking ability in nursing students . Iran Journal of Nursing 2004; 17(39): 15-29. [Text in Persian].
5. Esmaeeli M, Ahadi H, Delavar A, Shafei-abadi A. Effects of Emotional Intelligence Factors Training on Enhancing Mental Health. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology (Andeesheh Va Raftar) 2007; 13(2): 158-165. [Text in Persian].
6. Baba mohammadi H, Khalili H. Critical Thinking Skills of Nursing Students in Semnan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4(2): 23-31. [Text in Persian].
7. Barkhordary M, Jalalmanesh SH, Mahmodi M. The Relationship between Critical Thinking Disposition and Self Esteem in Third and Fourth Year Bachelor Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9(1): 13-19.
8. Islami R. Comparison of critical thinking of nursing students and practicing nurses first and last term in selected hospitals of Iran University of Medical Sciences and Health Services, Tehran and martyr Beheshti University, Master's thesis, Iran University of Medical Sciences, School of Nursing and Midwifery. [Text in Persian].
9. Barekatain M, Tavakoli M, Taher Neshatdoost H. Emotional Quotient in Women who had Attempted Suicide. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology (Andeesheh Va Raftar) 2008; 14(2): 169-175. [Text in Persian].
10. Panjuiny S, Valini S, Nasrabadi Nikbakht A. Application of critical thinking in the nursing process. Tehran. Salemi- Jamee Negar: 1388. [Text in Persian].
11. Hasanpour M, Haghdoost Oskouie SF, Salsalei M. Critical thinking in nursing education. Iran Journal of Nursing 2005; 18(41-42): 7-16. [Text in Persian].
12. Hasanpour M, Mohammadi R, Dabbaghi F, Oskouie SF, Yadavar Nikravesh M, Salsali M, Nooritajer M. The Need for Change in Medical Sciences Education: A Step towards Developing Critical Thinking. Iran Journal of Nursing 2006; 18(44): 39-48. [Text in Persian].
13. Moghimian M, Karimi T. The Relationship between Personality Traits and Academic Motivation in Nursing Student. Iran Journal of Nursing 2012; 25(75): 9-20. [Text in Persian].
14. Gharib M, Rabieian M, Salsali M, Hadjizadeh E, Sabouri Kashani A, Khalkhali H. Critical Thinking Skills and Critical Thinking Dispositions in Freshmen and Senior Students of Health Care Management. IJME. 2009; 9 (2):125-135. [Text in Persian].
15. Zahedi Far SH, Najarian B, Shekarshekan H. Construct and validating a scale to measure aggression. Journal of Education and Psychology, Spring & Summer 1999, 7 (2-1):73-102. [Text in Persian].
16. Karami Nouri R, Mohammadi fard M, Yazdani E, Mokri A. Factors affecting feeling of happiness and well-being of Tehran University students. Journal of Psychology and Educational Sciences 2005; 32 (1). [Text in Persian].
17. Mohammad zade A, Borjali A. Schizotypal traits and Eysenck Personality Questionnaire: convergence and divergence between psychosis views. Cognitive science 2007; 10 (2 (38)):21-28. [Text in Persian].
18. Fung Irene Y.Y. Critical thinking as an Educational Goal: a fulfilled or unfulfilled promise? 2005. Available at: www.pesa.org.au/site/page/papers/2005.
19. Azodi P, Jahanpoor F, Sharif F. Critical Thinking Skills of students in Bushehr University of Medical Sciences. Media. 2010; 1 (2) 1 (2):10-16
20. Athari Z, Sharif M, Nematbakhsh M, Babamohammadi H. Evaluation of Critical Thinking Skills in Isfahan University of Medical Sciences' Students and Its Relationship with Their Rank in University Entrance Exam Rank. Iranian Journal of Medical Education. 2009; 9 (1):5-12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.