دوره 1، شماره 1 - ( بهار - تابستان 1393 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 1-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarrati N, Khayer M. Predicting of Medical students mental health based on subscales of perfectionism and negligence. DSME. 2014; 1 (1) :1-10
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-39-fa.html
ذرراتی ناهید، خیر محمد. پیش بینی سلامت روان براساس ابعاد کمال گرایی و اهمال کاری در دانشجویان پزشکی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1393; 1 (1) :1-10

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-39-fa.html


دانشگاه شیراز
چکیده:   (5513 مشاهده)
مقدمه و هدف: بهداشت روان، بخشی جدایی ناپذیر از بهداشت عمومی است که فرد را از عناصر شناختی، عاطفی و همچنین از توانایی‌های خود در ایجاد رابطه با دیگران آگاه می‌گرداند. انسان با داشتن تعادل روانی، بهتر می‌تواند بر تنیدگی‌ها و فشارهای زندگی فائق آمده و فردی مفید برای جامعه باشد. هدف این پژوهش بررسی رابطه کمال‌گرایی و اهمالکاری و تعیین نقش پیش‌بینی‌کنندگی این دو متغیر در سلامت روان دانشجویان می‌باشد.
روش ها: روش انجام این پژوهش با توجه به هدف و ماهیت موضوع توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان است که اعضای نمونه آماری به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی شده از میان دانشجویان سالهای مختلف پزشکی انتخاب گردید. حجم نمونه بدست آمده برای این پژوهش با توجه به فرمول کوکران 212 نفر بود که از بین آنها 181 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند. به منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه‌های سلامت روان، پرسشنامه کمال‌گرایی و پرسشنامه اهمالکاری استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها روشهای آماری رگرسیون چند گانه و ضریب همبستگی پیرسون به کار گرفته شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد رابطه معناداری بین خرده مقیاسهای اهمال کاری شامل بعد آمادگی برای امتحان، آمادگی برای مقاله و آمادگی برای مقابله با تمرکز و خرده مقیاسهای کمال گرایی شامل تمرکز بر اشتباهات، نظم و سازماندهی، ادراک فشار از سوی والدین، هدفمندی و نشخوار فکر با سلامت روان دانشجویان وجود دارد.
نتیجه گیری: می‌توان گفت که بین کمال‌گرایی و سلامت روانی از یک سو و اهمال‌کاری و سلامت روانی از سوی دیگر همبستگی و ارتباط وجود دارد.
متن کامل [PDF 4000 kb]   (3735 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۲۹

Tables [PDF 537 KB]  (89 دریافت)
فهرست منابع
1. Shah Mohammadi, D. mental health around the world, Sadra Publications: 2002, Tehran, Iran.
2. World Health Organization. Investing In Mental Health Evidence for Action. Who Library Cataloguing-In-Publication Data, World Health Organization, 2013.
3. Shariati, M., Kafashi, A., Ghalebandi, MF; Fateh, A., Ebadi, M. Evaluation of mental status and related factors in Iranian medical students. Quarterly of Payesh, 2002; 1(3): 1-9.
4. Frost Ro, Marten P, Lahart C, Rosenblate R. The Dimensions of Perfectionism. Cognitive Therapy and Research 1990: 14: 449-68.
5. Khosravi, Zohreh; Alizadeh, M. Haney, perfectionism is the health or disease? Elm publisher: 2008, Tehran, Iran.
6. Joukar B, Dlavarpour, Mohammad Agha, the relation of educational Procrastination with achievement goals, Quarterly Journal of New Thoughts on Education, Tehran, Iran, 2006, 3: 80-61
7. Beswick, G; Rothblum, E.D; and Mann, L. Psychological Antecedeats of Student Procrastination Behavior on Attitudes and Performance. Journal of Social Psychology, 1988, 145: 245-264.
8. Ferrari, J. R. Psychometric Validation of Two Procrastination Inventories for Adults: Arousal and Avoidance Measures. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 1991, 14(2): 97-110.
9. Stoeber,J: Rambow,A Perfectionism In Adolescent School Student: Relations With Motivation , Achievement, And Well- Being0 Personality And Individual Differences, 2007, 42: 1379-1339.
10. Steel Piers. The Nature of Procrastination: A Meta-Analytic and Theoretical Review of Quintessential Self-Regulatory Failure. Psychological Bulletin. January 2007, 133(1): 65-94.
11. Kağan Mücahit, Çakır Osman, İlhan Tahsin and Kandemir Mehmet () the Explanation of the Academic Procrastination Behaviour of University Students with Perfectionism, Obsessive – Compulsive and Five Factor Personality Traits. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2010, 2(2): 2121-2125.
12. Çapan Bahtiyar Eraslan. Relationship among Perfectionism, Academic Procrastination and Life Satisfaction of University Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2010, 5: 1665-1671.
13. Stead Rebecca, Shanahan J. Matthew and Neufeld W.J. Richard. “I’ll go to Therapy, Eventually”: Procrastination, Stress and Mental Health. Personality and Individual Differences. 2010: 49(3):175-180.
14. Sam Khanian, N; Yazdan Doust, R; Asgharnejad, F. Investigating the mental patterns of perfectionism and confirmation-seeking in depression. Journal of Thought and Behavior. 2003, 3: 65-73.
15. Vardi, M; Mehrabizade Honarmand; Mahnaz and Najarian. The relation between perfectionism and psychological hardiness and mental health and educational performance. Journal of Educational and Psychological Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, 2000, 1&2: 51-70.
16. Shirzadi, A; Mehrabizade; Mahnaz and Haghighi. Investigating the simple and multiple relations of perfectionism, anxiety variables and depression and migraine in students. Journal of Educational and Psychology Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz. 2002, 3&4: 109-126
17. 17. Nasri, Sadegh. Shahrokhi, Moslem. Damavandi, Majid Ebrahim. predicting of academic Negligence on the basis of perfectionism and test anxiety in students. Journal of Teaching and Learning, 2012, 1(1).
18. Mohammad Beigi, A., Bakhtiari, M; Mohammadkhani, SH., Sadeghi, Z. () the survey of relationship between dysfunctional schemas and mental health in Beheshti University of Medical Sciences students. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 2012, 22(97): 26-34
19. Rice, K.G;Leever, B.A, Christophrt,J;Porter, J.D. Perfectionism, Stress and Social (Dis) Connection: A Short Term Study of Hopelessness, Depression and Academic Adjustment among Honors Student. Journal of Counseling Psychology, 2006, 53: 524-534.
20. Ellis, Albert; Jymznal, William. OverComing procrastination: or how to think and act rationally in ‭‭spite of life's inevitable hassles‬., translated by Mohammad Ali farjad, Tehran: roshd Publication: 2007, Tehran, Iran.
21. 21. Ellis, A. & Knaus. W.J. Overcoming Procrastination Or How To Think And Act Rationally In Spite Of Life's Inevitable Hassles. New York: Institute for Rational Living: 1979.
22. Hill, M., Hill, D., Chabot, A., & Barrall, J. A Survey of College Faculty and Student Procrastination. College Student Personnel Journal, 1978, 12: 256- 262.
23. Solomon, L. & Roth Blum, E. Academic procrastination: Frequency and cognitive – behavioral Correlates, Journal of Counseling psychology, 1984, 31: 503-509.
24. Abbaspour, P., Farahani, MT and Shahraray, M. The survey of relationship between perfectionism and self-esteem and mental health in students of Tehran Medical Universities. Proceedings of the Third Seminar on the mental health of students, 2006, Tehran, Iran
25. Sedghiyan, Effat; Heidarianpour, Ali. Stress and its relation to student mental health in Hamadan University of Medical Sciences. Journal of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences (Life), 2008, 15(1): 71-80
26. 26. Tamanaeefar, MR; Arfaee Sedighi, F.; Moghadasin, Z. academic negligence explaining on the basis of adapted and not adapted perfectionism and Inhibition Rate. New approaches to education, department of Education and Psychology, Isfahan University, 2012, 7 (2): 141-168
27. Solomon, L.J and Roth blum. E.D. Procrastination Assessment scale- student (pass). INJ. Fiscler and K. Corcoran (Eds), Measures for clinical practice. New York: The Free press: 1994, 446-452

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.