دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 81-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

moghaddam F, arsalani N, naseh L, ahmadi M, taghlili F, Fallahi- Khoshknab M. Comparative Study of Nursing Bachelor program in Iran and CWRU. DSME 2022; 9 (2) :73-81
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-387-fa.html
مقدم فاطمه، ارسلانی نرگس، ناصح لادن، احمدی مریم، تقلیلی فاطمه، فلاحی خشکناب مسعود. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری ایران با دانشگاه کیس وسترن رزرو آمریکا. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1401; 9 (2) :73-81

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-387-fa.html


دکترای تخصصی، پرستاری، گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
چکیده:   (1007 مشاهده)
مقدمه: بیشتر کشورها، جهت بازنگری و اصلاح برنامههای درسی در مقابل تحولات بیرونی، از پژوهش‌های تطبیقی استفاده می‌نمایند. مطالعه حاضر با هدف بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران و کیس وسترن رزرو ایالت اوهایو آمریکا انجام شده است.
روش‌ها: مطالعه توصیفی تطبیقی حاضر، با بکارگیری الگوی مطالعات تطبیقی بردی، در سال 1401 در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی انجام شد. داده‌ها در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، تجزیه و تحلیل شدند. طبق روش مذکور، برنامه آموزشی دوره کارشناسی پرستاری مصوب وزارت بهداشت و برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری مصوب دانشگاه کیس وسترن رزرو اخذ گردید. تحلیل داده‌ها با استفاده از کنار هم قرار دادن عناصر برنامه‌ها و مقایسه نقاط قوت و ضعف آن‌ها انجام پذیرفت.
یافته‌ها: بکارگیری پرستاران بالینی بعنوان مربی یا اجرای برنامه پرسپتورشیپ، نحوه ورود به رشته، نحوه ورود به بازار کار، سمینارها و پروژه‌های حل مسئله، ارائه دروسی مانند دروس مبتنی بر نیازهای جامعه و جمعیت و همچنین، نقش دانش‌آموختگان، پیامدهای مورد انتظار و تنوع در دروس عمومی از جمله اختلافات اساسی دو برنامه درسی بود.
نتیجه‌گیری:  برای ارتقا مهارت‌های نوشتاری و تفکر انتقادی، لازم است، محتوایی از قبیل سمینارها و پروژه‌های حل مسئله  مدنظر قرار گیرد و نیز، تنوع سازی دروس عمومی و  با عنایت به ویژگی‌های جمعیتی و بیماری‌های مربوطه در ایران، گنجاندن دروس منطبق با شرایط، مد نظر قرار گیرد. مراقبت مبتنی بر بیمارمحوری، عملکرد مبتنی بر شواهد، استفاده از تکنولوژی و در نهایت دانش و مهارت در سیاستگذاری سلامت، پیامدهای مهمی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 371 kb]   (381 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/4 | پذیرش: 1402/2/5 | انتشار: 1401/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License