مقدمه: بیشتر کشورها، جهت بازنگری و اصلاح برنامههای درسی در مقابل تحولات بیرونی، از پژوهشهای تطبیقی استفاده مینمایند. مطالعه حاضر با هدف بررسی شباهتها و تفاوتهای برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران و کیس وسترن رزرو ایالت اوهایو آمریکا انجام شده است. روشها: مطالعه توصیفی تطبیقی حاضر، با بکارگیری الگوی مطالعات تطبیقی بردی، در سال 1401 در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی انجام شد. دادهها در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، تجزیه و تحلیل شدند. طبق روش مذکور، برنامه آموزشی دوره کارشناسی پرستاری مصوب وزارت بهداشت و برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری مصوب دانشگاه کیس وسترن رزرو اخذ گردید. تحلیل دادهها با استفاده از کنار هم قرار دادن عناصر برنامهها و مقایسه نقاط قوت و ضعف آنها انجام پذیرفت. یافتهها: بکارگیری پرستاران بالینی بعنوان مربی یا اجرای برنامه پرسپتورشیپ، نحوه ورود به رشته، نحوه ورود به بازار کار، سمینارها و پروژههای حل مسئله، ارائه دروسی مانند دروس مبتنی بر نیازهای جامعه و جمعیت و همچنین، نقش دانشآموختگان، پیامدهای مورد انتظار و تنوع در دروس عمومی از جمله اختلافات اساسی دو برنامه درسی بود. نتیجهگیری: برای ارتقا مهارتهای نوشتاری و تفکر انتقادی، لازم است، محتوایی از قبیل سمینارها و پروژههای حل مسئله مدنظر قرار گیرد و نیز، تنوع سازی دروس عمومی و با عنایت به ویژگیهای جمعیتی و بیماریهای مربوطه در ایران، گنجاندن دروس منطبق با شرایط، مد نظر قرار گیرد. مراقبت مبتنی بر بیمارمحوری، عملکرد مبتنی بر شواهد، استفاده از تکنولوژی و در نهایت دانش و مهارت در سیاستگذاری سلامت، پیامدهای مهمی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. |
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |