دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SEMUMS.REC.1401.020

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beiranvand F, Rahimian Boogar I. The Relationship between Personality Dimensions and Clinical Experience with Physicians' Cognitive Processing. DSME 2022; 9 (3) :1-9
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-381-fa.html
بیرانوند فاطمه، رحیمیان بوگر اسحق. رابطه ابعاد شخصیت و تجربه بالینی با پردازش شناختی پزشکان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1401; 9 (3) :1-9

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-381-fa.html


گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی مهدی‌شهر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
چکیده:   (1629 مشاهده)
مقدمه: در سال‌های اخیر تأثیر عوامل زیادی در قضاوت و سوگیری‌های شناختی پزشکان مورد توجه قرار گرفته‌اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط ابعاد شخصیت و تجربه بالینی با پردازش شناختی پزشکان شهرستان خرم‌آباد صورت گرفت.
روش‌ها: این مطالعه در بهار و تابستان سال 1401 در شهرستان خرم‌آباد صورت گرفت. پژوهش حاضر مقطعی و نوع آن کاربردی است. جامعه آماری آن تمامی پزشکان شهرستان خرم‌آباد بوده که تعداد 300 نفر از آن‌ها به ‌صورت تصادفی انتخاب شدند. از بین 300 نفر نمونه شرکت‌کننده در این پژوهش ۲۹۱ نفر پرسشنامه‌های نئو و سبک تفکر منطقی- تجربی را به‌طور کامل تکمیل کردند. برای بررسی فرضیه‌های پژوهش از روش رگرسیون چندگانه و نرم‌افزار IBM SPSS Statistics  نسخه 25 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج در مورد فرضیات پژوهش نشان داد که در سطح معناداری 05/0، رابطه‌ی ابعاد شخصیت با پردازش شناختی ۶/ ۴ است و ابعاد روان آزرده‌گرایی و موافق بودن با پردازش شناختی رابطه معکوس دارند. همچنین در مورد سطوح مختلف تجربه بالینی (دانشجو، تازه‌کار و دارای چند سال سابقه کاری) نتایج نشان دادند که در سطح معناداری 05/0، پردازش شناختی با افزایش تجربه کاهش می‌یابد (رابطه معکوس دارند) و در دانشجویان نسبت به دیگر سطوح، پردازش شناختی بالاتر است.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به ‌دست‌ آمده می‌توان گفت که ابعاد شخصیت و تجربه بالینی به‌طور معناداری با پردازش شناختی پزشکان ارتباط دارند. نتایج به ‌دست ‌آمده می‌توانند در راستای بهبود عملکرد پزشکان و کادر درمان مؤثر باشند.
متن کامل [PDF 445 kb]   (1225 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/28 | پذیرش: 1401/7/10 | انتشار: 1401/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License