دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 50-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 4000354
Ethics code: مصوب مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی وزارت بهداشت

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghannadzadeh M, Asghari M, Shamsi M. A comparative study of training in the field of environmental health engineering based on professional capabilities and the real needs of the health system. DSME 2022; 9 (3) :40-50
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-375-fa.html
قنادزاده محمد جواد، اصغری مهدی، شمسی محسن. بررسی تطبیقی کارآموزی درعرصه رشته مهندسی بهداشت‌محیط براساس توانمندی‌های حرفه‌ای ونیازهای واقعی سیستم بهداشتی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1401; 9 (3) :40-50

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-375-fa.html


گروه مهندسی بهداشت‌محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
چکیده:   (573 مشاهده)
مقدمه:.با توجه به تأثیر ارزشیابی مناسب بر کسب اطمینان از کسب مهارت‌های عملی دانشجویان در محیط واقعی، این مطالعه باهدف بررسی تطبیقی کاراموزی درعرصه رشته مهندسی بهداشت‌محیط براساس توانمندی‌های حرفه‌ای ونیازهای واقعی سیستم بهداشتی انجام شده است.
روش‌ها: این مطالعه از نوع مطالعه توصیفی- تحلیلی و به صورت سرشماری بر روی دانشجویان کارآموز رشته مهندسی بهداشت‌محیط (16 نفر)، کارشناسان مراکز بهداشت (9 نفر) و اعضای هیئت‌علمی مرتبط با کارآموزی (4 نفر) در دانشگاه علوم‌پزشکی اراک در سال تحصیلی 1401-1400 انجام پذیرفته است.
منابع کسب اطلاعات شامل نظرسنجی از گروه‌های مورد مطالعه و همچنین کوریکولوم آموزشی رشته مهندسی‌ بهداشت‌‌محیط بوده است. اطلاعات توسط پرسشنامه محقق ساخته جمع‌آوری و اطلاعات توسط SPSS تجزیه تحلیل شده است.
یافته ها: نتایج نشان داد فیلدهای کارگاه هیدرولیک (8/22±7/80) و تاسیسات (21±81) به عنوان پربازده‌ترین فیلدهای دوره کارآموزی و آزمایشگاه مواد غذایی (21±55) و میکروبیولوژی (22±75) با کمترین میانگین ارزیابی دانشجویان مشاهده شد. همچنین بیشترین اثربخشی کارگاه هیدرولیک 24±78 و کمترین اثربخشی مربوط به کارگاه GIS به میزان 21±58 مشاهده شد. از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی و کارشناسان مرکز بهداشت سرفصل اجرایی کارایی لازم برای ایجاد خلاقیت و فناوری در دانشجویان را نداشته است.
نتیجه گیری: لزوم تقویت کارگاه‌های مهارت‌افزایی آموزشی در دوره کارآموزی و فراهم نمودن تمهیدات لازم به منظور دستیابی به اهداف، نیازهای شغلی، حرفه‌ای و تربیت نیروی انسانی تواانمند در این زمینه و استفاده از ابزارهای استاندارد ارزیابی دوره کارآموزی و اجرای آن در سایر دانشگاه‌ها پیشنهاد می‌گردد.
متن کامل [PDF 495 kb]   (253 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/7/23 | پذیرش: 1401/12/27 | انتشار: 1401/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.