Ethics code: IR.BUMS.REC.1401.204
1- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده: (758 مشاهده)
هدف: آموزش مجازی، علیرغم مزایای فراوان، نیازمند توجه ویژه به نیازهای متنوع فراگیران و تدوین استراتژیهای مناسب برای رفع چالشهای موجود است. جمعآوری تجربیات مستقیم دانشجویان از فرآیند آموزش مجازی میتواند دادههای ارزشمندی را در اختیار مدیران آموزشی قرار داده و زمینهساز ارتقای کیفی این نوع آموزش گردد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشها و فرصتهای آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان به انجام رسیده است.
روش ها: این مطالعه کیفی با روش تحلیل محتوا بر روی20 دانشجوی پرستاری و بهداشت عمومی انجام شد. افراد با روش نمونه گیری ساده و در دسترس وارد مطالعه شدند. با توجه به محدودیت ها، جمع آوری اطلاعات از طریق گروه واتساپی انجام شد. تجزیه و تحلیل، همزمان با جمع آوری داده ها تا زمان اشباع داده ها ادامه یافت. بر اساس واحدهای معنایی کدها طبقه بندی گردید.
یافته ها: میانگین سن مشارکت کنندگان 0.31±20.60 بوده و 60 درصد مشارکت کنندگان دانشجویان زن بوده اند پس از ادغام کدهای اولیه مضامین استخراج شده شامل دو طبقه اصلی و 5 زیر طبقه می باشد. طبقه مشکلات آموزش مجازی شامل سه زیر طبقه مشکلات یادگیری دانشجو، مشکلات اساتید در آموزش مجازی، مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری آموزش و طبقه مزایای آموزش مجازی شامل دو زیر طبقه انعطاف پذیری آموزش، یادگیری و بهره گیری از تکنولوژی بود.
یافته های مطالعه نشان داد که آموزش مجازی دارای مشکلات و مزایایی می باشد.با توجه به ضرورت استفاده از آموزش مجازی در برخی شرایط، شناسایی مشکلات و مزایای این روش آموزش از دیدگاه دانشجویان ضروری می باشد.لازم است مدیران نظام آموزشی با بهره گیری از نتایج مطالعات در راستای رفع مشکلات شناسایی شده و ارتقای کیفیت آموزش مجازی مداخلاتی را اجرا نمایند.
نتیجه گیری: یافتههای پژوهش صورت گرفته در حوزه آموزش مجازی نشان میدهد که این روش آموزشی، ضمن دارا بودن مزایای متعدد، با چالشهایی نیز همراه است. با توجه به نقش پررنگ آموزش مجازی در نظام آموزشی معاصر، شناسایی دقیق نقاط قوت و ضعف آن از دیدگاه دانشجویان امری ضروری به شمار میآید. لذا، مدیران آموزشی میبایست با بهرهگیری از نتایج پژوهشهای مرتبط، اقدامات لازم را جهت رفع چالشها و ارتقای کیفی آموزش مجازی به عمل آورند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/11/21 | پذیرش: 1402/3/25 | انتشار: 1403/3/30