Research code: این مقاله برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد می باشد.
Ethics code: این مقاله برگرفته از پایان¬نامه کارشناسی ارشد برنامه ر
دکترای تخصصی، علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران.
چکیده: (194 مشاهده)
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تحلیل کیفی شیوههای اجرا شده ارزشیابی تحصیلی به عنوان یکی از ابعاد چالش برانگیز آموزش الکترونیکی و بررسی تاثیر آن بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان بوده است.
روشها: پژوهش حاضر از منظر ماهیت آمیخته با رویکرد کیفی- کمی است. جامعهی مورد مطالعه در بخش کیفی، معلمان دوره دوم ابتدایی استان چهار محال بختیاری بودهاند که از بین آنها با روش نمونهگیری هدفمند و با رعایت اصل اشباع نظری 15 نفر گزینش و مورد مصاحبه قرار گرفتند. در بخش کمی، از بین دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان سورشجان، طبق فرمول کوکران تعداد 210 نفر با روش نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونه گزینش شده و به پرسشنامه تصحیح شده شرر پاسخ دادند. روش تحلیل در بخش کیفی تحلیل مضامین با فرایند گام به گام و در بخش کمی روش تحلیل واریانس و آزمون بونفرونی با کمک نرمافزار SPSS بود.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشانگر یک نگاه هشت مؤلفهای در بعد تفاوت شیوههای ارزشیابی الکترونیکی با حضوری در بین معلمان بوده و شیوههای اجرا شده در دو گروه فرآیند مدار شامل ارزشیابی براساس مشارکت، پروژهای و کارپوشه الکترونیکی و نتیجهمدار شامل آزمونهای عینی و ذهنی و خود ارزشیابی، قابل تقسیم بودند. بالاترین میانگین خودکارآمدی تحصیلی در روش ارزشیابی براساس مشارکت و پایینترین میانگین در شیوه ارزشیابی عینی بدست آمد.
نتیجهگیری: بکارگیری چند روش ارزشیابی به طور همزمان و استفاده از روشهای فرایند مدار بهترین راهکار به منظور افزایش خودکارآمدی تحصیلی میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/5/27 | پذیرش: 1401/9/9 | انتشار: 1401/10/10