دکترای تخصصی، پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
چکیده: (1154 مشاهده)
هدف: پیشرفت تکنولوژی در حوزهی آموزش و یادگیری در دهههای اخیر موجب شده تا روشهای نوین همچون آموزش الکترونیک جایگزین روشهای سنتی گردد. این جایگزینی به طور فزایندهای در حال توسعه میباشد و نقش اساتید پرستاری و استراتژیهایی را که در چنین محیطهای آموزشی به کار میگیرند، بسیار مهم است. لذا این مطالعه با هدف بررسی نقش اساتید پرستاری در ارتقاء کیفیت آموزش و یادگیری الکترونیکی و استراتژیهای آموزشی انجام شد.
منابع اطلاعات یا دادهها: در مطالعهی مروری حاضر با استفاده از کلیدواژههای آموزش، یادگیری، الکترونیک، مجازی و استراتژی در پایگاههای جستجوی فارسی و معادل انگلیسی آنها در پایگاههای جستجوی انگلیسی، مقالات منتشر شده در ده سال اخیر مورد بررسی قرار گرفت و مواردی همچون استناددهی به منابع، امانتداری، حق مالکیت معنوی و حق پدیدآورندگی در انتقال دادهها رعایت گردید.
روشهای انتخاب برای مطالعه: به منظور بررسی نقش اساتید پرستاری در ارتقاء بهرهوری در آموزش و یادگیری الکترونیکی و استراتژیهای آموزشی مورد استفاده، مطالعهای مروری به روش مرور روایتی انجام شد.
ترکیب مطالب و نتایج: از مجموع 345 مقاله، بعد از حذف مقالات غیرمرتبط، تکراری، همپوشان و مقالاتی که متن کامل آن مقالات یافت نشد، ده مقاله انگلیسی و یک مقاله فارسی مرتبط با هدف مطالعه به دست آمد.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که اساتید پرستاری نقش مهمی در ارتقاء فرآیند آموزش و یادگیری داشته و برای بهبود آن لازم است تواناییها و شایستگیهایی را فراتر از آن چه که در روشهای سنتی به کار برده شده را در خود ایجاد و تقویت نمایند. لذا پیشنهاد میگردد جهت ارتقاء این تواناییها و مهارتها، زیرساختهای لازم فراهم آید.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/5/23 | پذیرش: 1401/9/19 | انتشار: 1401/10/10