دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 53-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 1067
Ethics code: 20-160-92

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

akbari lakeh M, abedi S, shamsi M. The factors affecting the academic performance of medical students belonging to martyrs’ and veterans’ families at Arak University of Medical Sciences. DSME 2022; 9 (1) :45-53
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-362-fa.html
اکبری لاکه مریم، عابدی سارا، شمسی محسن. عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی شاهد و ایثارگر دانشگاه علوم پزشکی اراک. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی 1401; 9 (1) :53-45

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-362-fa.html


دکترای تخصصی، آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
چکیده:   (199 مشاهده)
مقدمه: مهم‌ترین شاخص عملکرد دانشگاه، یادگیری دانشجویان بوده که برای سنجش آن می‌توان از عملکرد تحصیلی آن‌ها استفاده کرد. لذا این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته پزشکی ستاد شاهد و ایثارگر در دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شده است.
روش‌ها: مطالعه حاضر به صورت مقطعی، در سال تحصیلی 98-97 بر روی 100 نفر از دانشجویان شاهد و ایثارگر رشته پزشکی عمومی که به روش سرشماری انتخاب شدند، انجام شده است. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته پایا و روا و شامل اطلاعات دموگرافیک و عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشجویان بود. داده‌های جمع‌آوری شده از طریق نرم‌افزارهای AMOS و SPSS  و با استفاده از معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: در این مطالعه، میانگین سن دانشجویان 02/19 سال و بیشترین تعداد آن‌ها 74 نفر (74 درصد) زن بودند. در این پژوهش  بین جنسیت (058/0P-Value= محل سکونت دانشجویان (088/0P-Value=) و اشتغال دانشجویان (0795/0P-Value=) با عملکرد تحصیلی تفاوت معنی‌داری مشاهده نشده است و متوسط وضعیت اقتصادی خانواده (018/0P-Value=)، میزان تحصیلات والدین (023/0P-Value=)، شناخت از رشته و نقش حرفه‌ای (001/0P-Value=)، فضا و محیط فیزیکی (001/0P-Value=) بر عملکرد تحصیلی دانشجویان مؤثر بوده و تفاوت معنی‌داری را نشان داد.
نتیجهگیری: براساس نتایج مطالعه‌ی حاضر، توجه به عوامل تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی دانشجویان از دیدگاه خود دانشجویان به عنوان ذی‌نفعان می‌تواند در روند تحصیلی دانشجویان، افزایش پیشرفت تحصیلی و پیشگیری از افت تحصیلی آنان تأثیرگذار باشد. لذا پیشنهاد می‌گردد نهادهای آموزشی برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی در زمینه ارتقاء عوامل نامبرده و رفع نواقص احتمالی آن‌ها داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: دانشجو، عملکرد تحصیلی، آموزش.
متن کامل [PDF 695 kb]   (66 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/4/14 | پذیرش: 1401/7/11 | انتشار: 1401/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.