دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 44-36 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 1-167-23 ب
Ethics code: 32-382-87 خ

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mirzayikhah M, abdollahpour A, veshkouyi H. Influencing Factors of Educational Underachievement among Talented Students of Semnan University of Medical Sciences. DSME 2022; 9 (1) :36-44
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-359-fa.html
میرزایی خواه محمد، رضایی حامد، عبدالله پور ابوالفضل، وشکویی حامد. عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی سمنان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی 1401; 9 (1) :44-36

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-359-fa.html


کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران.
چکیده:   (228 مشاهده)
مقدمه: افت تحصیلی، از معضلات اساسی هر سیستم آموزشی است که نه تنها دارای پیامدهای شخصی، بلکه به عنوان یک معضل تأثیرگذار اجتماعی، منجر به به اتلاف هزینه‌های آموزشی و اختلال در نظام آموزش عالی هر کشوری خواهد گردید. بنابراین، پژوهش حاضر، با هدف تعیین عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه‌ی توصیفی تحلیلی، به روش مقطعی، در سال 92-1391 انجام گرفت. جامعه‌ی پژوهش، تمام دانشجویان استعداد درخشان دچار افت تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی سمنان که 53 نفر بودند، جهت گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه‌ی محققساخته عوامل افت تحصیلی، شامل چهار حیطه‌ی عوامل مربوط به دانشجو، دانشگاه و محیط آموزشی، خانواده و جامعه و مدرس استفاده شد. روایی پرسشنامه، به روش اعتبار محتوایی و پایایی آن، با آلفای کرونباخ برابر 83/0 اثبات شد. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزارSPSS  انجام شد.
یافته‌ها: مهمترین عوامل مؤثر بر افت تحصیلی، شامل نبود انگیزه‌ی کافی، لذت نبردن از مطالعه، مشکلات روحی ناشی از ناسازگاری با محیط، پایین بودن کیفیت تدریس اساتید، استاندارد نبودن سؤالات امتحانی، نبود سیستم تشویق، عدم توجه کافی به دانشجویان استعداد درخشان از سوی مسئولین و عدم برنامه‌ریزی مناسب آموزشی بود. در تحلیل واریانس، افت تحصیلی با اشتغال (036/0P-Value=)، وضعیت سکونت (018/0P-Value=)، وضعیت اقتصادی (026/0P-Value=)، ابتلا به بیماری (009/0P-Value=)، تحصیلات والدین (043/0P-Value=)، نوع برنامه‌ریزی (010/0P-Value=)، وضعیت حضور در کلاس (012/0P-Value=) و علاقه به رشته‌ی فعلی (21/0P-Value=)، همبستگی معنی‌دار داشت.
نتیجهگیری: عوامل مختلفی بر افت تحصیلی دانشجویان استعداد درخشان مؤثر است؛ کشف این عوامل و ارائه‌ی راه‌کارهایی به مدیران آموزشی، امری ضروری و پیشنهادی برای پژوهشگران است.
 
متن کامل [PDF 551 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/24 | پذیرش: 1401/6/21 | انتشار: 1401/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.