دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 17-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedini S, Javadi R. Inhibiting and facilitating factors of patient education from the viewpoint of patient education liaison nurses in Shahid Mohammadi Hospital, Bandar Abbas, Iran. DSME. 2022; 9 (1) :9-17
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-358-fa.html
عابدینی سمیره، جوادی رفعت. عوامل بازدارنده و تسهیل‌کننده آموزش به بیمار از نظر پرستاران رابط آموزش بیمار در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1401; 9 (1) :17-9

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-358-fa.html


گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده:   (114 مشاهده)
مقدمه: از آنجایی که آموزش به بیمار، یک استراتژی پایدار در جهت کاهش خطرات بهداشتی درمانی و افزایش کیفیت زندگی بیماران است، شناسایی عوامل تأثیرگذار در این فرآیند، کمک‌کننده خواهد بود. این مطالعه با هدف تعیین عوامل بازدارنده و تسهیل‌کننده آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران مسئول آموزش انجام شد.
روش‌ها: در این پژوهش توصیفی مقطعی بر روی کلیه پرستاران شاغل مسئول آموزش به بیمار در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس در سال 1399 انجام شد. پرسشنامه محقق‌ساخته شامل مشخصات فردی، عوامل تسهیل‌کننده و عوامل بازدارنده بود. اعتبار علمی از روش اعتبار محتوا تعیین شد. برای تعیین اعتماد علمی ابزار، از آزمون مجدد استفاده که ضریب همبستگی آن 93 درصد بود. سوالات با مقیاس لیکرت، تنظیم و داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری توصیفی، تحلیل شدند.
یافته‌ها: مهم‌ترین عوامل تسهیل‌کننده، به ترتیب تخصیص امتیاز ویژه برای انجام آموزش به بیمار برای پرستاران (75 درصد)، اختصاص زمانی خاص برای آموزش به بیمار (7/66 درصد)، مشارکت بیمار در برنامه‌ریزی و اجرای آموزش (9/63 درصد) بود. مهم‌ترین عوامل بازدارنده شامل، نداشتن دانش و مهارت برای شناخت نیازهای یادگیری بیمار (75 درصد)، کمبود وقت آموزش‌دهنده (75 درصد)، عدم آمادگی جسمی و روحی بیمار (3/58 درصد) ناتوانی در برقراری ارتباط مناسب با بیمار و خانواده وی (3/56 درصد). کم ‌اهمیت‌ترین تسهیل‌کننده، ارائه سمینار در مورد استراتژی‌های آموزش و کم اهمیت‌ترین بازدارنده نیز "تفاوت جنسیت آموزش‌دهنده با بیمار" بود.
نتیجهگیری: با توجه به تعدد عوامل تسهیل‌کننده و بازدارنده آموزش بیمار، در نظرگرفتن نظرات مجریان و ذی‌نفعان در طراحی فرآیند آموزش می‌تواند راه‌گشا باشد.
متن کامل [PDF 511 kb]   (63 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/2/24 | پذیرش: 1401/6/1 | انتشار: 1401/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.