Research code: 1399-1-1
Ethics code: IR.IAU.BOJNOURD.REC.1400.010
jajvandian R, Mahdavian M, aslani A, makvandi S, karimi L. Examining the stress factors of clinical education midwifery students of Islamic Azad University of North Khorasan. DSME 2022; 9 (1) :54-64
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-356-fa.html
جاجوندیان رویا، مهدویان میترا، اصلانی اکرم، مکوندی سمیه، کریمی لیلا. بررسی عوامل استرسزای آموزش بالین دانشجویان مامایی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی 1401; 9 (1) :64-54
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-356-fa.html
دکترای تخصصی، بهداشت باروری، گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران.
چکیده: (311 مشاهده)
مقدمه: خدمات رشته مامایی دربردارنده سلامت جامعه است. داﻧﺸﺠﻮیﺎن این رشته ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺗﻨﺶﻫﺎی ﻣﺤﯿﻂ آﻣﻮزﺷﯽ در ﻣﻌﺮض تنشهای ﻣﺤﯿﻂ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ هم ﻗﺮار دارﻧﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ آﻣـﻮزش ﻣﺎﻣﺎﻳﻲ، ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف تعیین ﻋﻮاﻣﻞ استرس زا در آﻣﻮزش ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﺎﻣـﺎﻳﻲ اﻧﺠﺎم ﮔﺮدید.
روشها: این مطالعهی مقطعی به صورت مبتنی بر هدف در پاییز 1400 انجام شد. اﺑﺰارﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺷﺎﻣﻞ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪی اﻃﻼﻋﺎت ﻓﺮدی و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪی ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻨﺶزا در آﻣﻮزش بالین ﺷﺎﻣﻞ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻨﺶزا در ﻫﺸﺖ ﺣﯿﻄﻪ بود که بین 85 دانشجوی مامایی استان خراسان شمالی، توزیع گردید. سپس دادهها از طریـق نـرمافـزار آماریSPSS و شاخصهای آماری میانگین و انحراف معیار و توزیع فراوانی و کای اسکوئر تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها:از 85 دانشجو، 80 نفر پرسشنامهها را تکمیل کردند. عوامل استرسزای بالین به صورت کلی با نمره 189 در رتبه استرس کم قرار گرفت. حیطههای احساسات ناخوشایند و تجربیات بالینی، بیمار، محیط آموزشی، مهارت دانشجو به ترتیب با نمرات 196، 145، 174و 171 در رتبه با استرس کم و حیطههای ﻣﺮﺑﯽ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ و تجربیات بالینی با نمرات 225 و 254 در رتبه با استرس متوسط و حیطهی شخصیت دانشجو با نمره 132 در رتبه بدون استرس قرار گرفت.
نتیجهگیری: با توجه به میزان استرس بالاتر در حیطههای مربی بالینی و تجربیات بالین، بـرای کـاهش تنش لازم اسـت، با منابع تنشزا مقابله شده تـا دانشجویان بتوانند پس از فراغت از تحصیل به عنوان یک نیروی با ثبـات و کارآمـد بـه انجـام وظایف بپردازنـد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/2/2 | پذیرش: 1401/6/30 | انتشار: 1401/1/10