دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 64-54 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 1399-1-1
Ethics code: IR.IAU.BOJNOURD.REC.1400.010

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jajvandian R, Mahdavian M, aslani A, makvandi S, karimi L. Examining the stress factors of clinical education midwifery students of Islamic Azad University of North Khorasan. DSME 2022; 9 (1) :54-64
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-356-fa.html
جاجوندیان رویا، مهدویان میترا، اصلانی اکرم، مکوندی سمیه، کریمی لیلا. بررسی عوامل استرس‌زای آموزش بالین دانشجویان مامایی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1401; 9 (1) :54-64

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-356-fa.html


دکترای تخصصی، بهداشت باروری، گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران.
چکیده:   (1218 مشاهده)
مقدمه: خدمات رشته مامایی دربردارنده سلامت جامعه است. داﻧﺸﺠﻮیﺎن این رشته ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺗﻨﺶ‌ﻫﺎی ﻣﺤﯿﻂ آﻣﻮزﺷﯽ در ﻣﻌﺮض تنش‌های ﻣﺤﯿﻂ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ هم ﻗﺮار دارﻧﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ آﻣـﻮزش ﻣﺎﻣﺎﻳﻲ، ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف تعیین ﻋﻮاﻣﻞ استرس زا در آﻣﻮزش ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﺎﻣـﺎﻳﻲ اﻧﺠﺎم ﮔﺮدید.
روش‌ها: این مطالعه‌ی مقطعی به صورت مبتنی بر هدف در پاییز 1400 انجام شد. اﺑﺰارﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺷﺎﻣﻞ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ‌ی اﻃﻼﻋﺎت ﻓﺮدی و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ‌ی ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻨﺶ‌زا در آﻣﻮزش بالین ﺷﺎﻣﻞ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻨﺶزا در ﻫﺸﺖ ﺣﯿﻄﻪ بود که بین 85 دانشجوی مامایی استان خراسان شمالی، توزیع گردید. سپس داده‌ها از طریـق نـرم‌افـزار آماریSPSS  و شاخص‌های آماری میانگین و انحراف معیار و توزیع فراوانی و کای اسکوئر تجزیه و تحلیل گردید.
یافته‌ها:از 85 دانشجو، 80 نفر پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند. عوامل استرس‌زای بالین به صورت کلی با نمره 189 در رتبه استرس کم قرار گرفت. حیطه‌های احساسات ناخوشایند و تجربیات بالینی، بیمار، محیط آموزشی، مهارت دانشجو به ترتیب با نمرات 196، 145، 174و 171 در رتبه با استرس کم و حیطه‌های ﻣﺮﺑﯽ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ و تجربیات بالینی با نمرات 225 و 254 در رتبه با استرس متوسط و حیطه‌ی شخصیت دانشجو با نمره 132 در رتبه بدون استرس قرار گرفت.
نتیجهگیری: با توجه به میزان استرس بالاتر در حیطه‌های مربی بالینی و تجربیات بالین، بـرای کـاهش تنش لازم اسـت، با منابع تنش‌زا مقابله شده تـا دانشجویان بتوانند پس از فراغت از تحصیل به عنوان یک نیروی با ثبـات و کارآمـد بـه انجـام وظایف بپردازنـد.
 
متن کامل [PDF 841 kb]   (243 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/2 | پذیرش: 1401/6/30 | انتشار: 1401/1/10

فهرست منابع
1. M Toosi MM, M Amini. A survey of midwifery graduates' opinions about midwifery education in Iran: a cross-sectional study. BMC Medical Education 2021;340. 2. Rezaei B, Falahati J, Beheshtizadeh R. Stress, stressors and related factors in clinical learning of midwifery students in Iran: a cross sectional study. BMC Medical Education. 2020;20(1):1-10. https://doi.org/10.1186/s12909-020-1970-7 https://doi.org/10.1186/s12909-020-1970-7 https://doi.org/10.1186/s12909-020-1970-7 3. Arfaie K. Priorities of Clinical Education Evaluation from Nursing and Midwifery Students' Perspective. Iran Journal of Nursing (2008-5923). 2012;25(75). 4. Jahanpour F, Sharif F, Salsali M, Kaveh MH, Williams LM. Clinical decision‐making in senior nursing students in Iran. International journal of nursing practice. 2010;16(6):595-602. https://doi.org/10.1111/j.1440-172X.2010.01886.x https://doi.org/10.1111/j.1440-172X.2010.01886.x https://doi.org/10.1111/j.1440-172X.2010.01886.x 5. Haresabadi M, Tabatabaeichehr M, Rezaeian S, Mehrabi Bardar M. Stress sources and its related factors in clinical training of midwifery students in North Khorasan University of Medical Sciences in 2011. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences. 2014;5(5):969-76. https://doi.org/10.29252/jnkums.5.5.S5.969 https://doi.org/10.29252/jnkums.5.5.S5.969 https://doi.org/10.29252/jnkums.5.5.S5.969 6. Mohebbi Z, Rambod M, Hashemi F, Mohammadi H, Setoudeh G, Najafi Dolatabad S. View point of the nursing students on challenges in clinical training, Shiraz, Iran. Hormozgan medical journal. 2012;16(5):416-521. 7. Niknami M, Dehghani F, Bouraki S, Kazem Nejad Leili E, Soleimani R. Strategies among students of Guilan university of medical sciences. Journal of Holistic Nursing And Midwifery. 2014;24(4):62-8. 8. Pazokian M, Rassouli M. Challenges of nursing clinical education in world. Journal of Medical Education Development. 2012;5(8):18-26. 9. Sharghi NR, Alami A, Khosravan S, Mansoorian MR, Ekrami A. Academic training and clinical placement problems to achieve nursing competency. Journal of advances in medical education & professionalism. 2015;3(1):15. 10. Hosseinie S. Analysis of stressful factors in clinical education from student view point of Ferdows Paramedic School. Education & Ethic In Nursing. 2018;7(3):8-15. https://doi.org/10.52547/ethicnurs.7.3.4.8 https://doi.org/10.52547/ethicnurs.7.3.4.8 https://doi.org/10.52547/ethicnurs.7.3.4.8 11. Poorheidari M, DELVARIAN ZM, Yahyaee S, Montazeri A. Study of the stressful experiences of midwifery students during clinical education in the labor room. Research in Medical Education. 2018;9 (4):66-58 https://doi.org/10.29252/rme.9.4.66 https://doi.org/10.29252/rme.9.4.66 https://doi.org/10.29252/rme.9.4.66 12. P Akhavanakbari MM, F Mustafa Zadeh. Tension factors in clinical education of midwifery students of medical sciences university ardabil in the laboar and delivery room. journal of Health And Care. 2011. 13. Darban F, Bagheri M, Behnam Vashani H, Hajiabadi F. Evaluation of stressors in clinical education from the perspective of nursing students of Mashhad School of Nursing and Midwifery. Horizons of Medical Education Development. 2020;11(1):64-78. 14. Saki M, Gholami M, Jariani M, Asti P, Saki M. The study of stressful factors in clinical education for nursing students studying in Nursing and Midwifery college in KhorramAbad. Journal of Urmia Nursing & Midwifery Faculty. 2012;10(2). 15. Ziaee S. Clinical education stressors from the view point of Midwifery Students of Islamic Azad University, Kazerun Branch. Development Strategies in Medical Education. 2014;1(2):27-36. 16. TAVAKOLI M, KHAZAEI T, TOLYAT M, GHORBANI S. The Quality of clinical education from the viewpoints of students and instructors of paramedical and nursing-obstetrics schools of Birjand University of Medical Sciences. DANESHVAR MEDICINE 2014;21(110). 17. Moridi G, Valiee S, Khaledi S, Fathi M, Shafiean M, Gharibi F. Clinical education stressors from the perspective of students of nursing, midwifery, and operating room: a study in Kurdistan University of Medical Sciences. 2012. 18. Moridi G, Khaledi S, Valiee S. Clinical training stress-inducing factors from the students' viewpoint: a questionnaire-based study. Iranian Journal of Medical Education. 2014;11(7):675-84. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2013.08.001 https://doi.org/10.1016/j.nepr.2013.08.001 https://doi.org/10.1016/j.nepr.2013.08.001 19. Jajvandian R JA, Rahmati K. Determination of stressful factors in clinical education from student view point of Islamic azad university of Bojnord. journal of education in medical science. 2010;6(5):239-8. 20. Rafati F, Nouhi E, Sabzevari S, Dehghan-Nayeri N. Coping strategies of nursing students for dealing with stress in clinical setting: A qualitative study. Electronic physician. 2017;9(12):6120. https://doi.org/10.19082/6120 https://doi.org/10.19082/6120 https://doi.org/10.19082/6120 21. Ahmadi G, Shahriari M, Keyvanara M, Kohan S. Midwifery students' experiences of learning clinical skills in Iran: a qualitative study. International journal of medical education. 2018;9:64. https://doi.org/10.5116/ijme.5a88.0344 https://doi.org/10.5116/ijme.5a88.0344 https://doi.org/10.5116/ijme.5a88.0344 [DOI:10.1186/s12909-021-02764-y]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.