دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 74-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.RUMS.REC.1398.233

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranjbar Omidi B, Abedini Gilani L, Sefidi F, Hamzeei A. A Survey of dental students' views on using the log book to improve the quality of restorative dentistry education. DSME 2022; 9 (1) :65-74
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-352-fa.html
رنجبر امیدی بهاران، عابدینی گیلانی لیلا، سفیدی فاطمه، حمزه ای علی. دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی نسبت به استفاده از لاگ‌بوک به منظور بهبود کیفیت آموزش بخش دندانپزشکی ترمیمی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی 1401; 9 (1) :74-65

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-352-fa.html


دندانپزشکی ترمیمی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
چکیده:   (217 مشاهده)
مقدمه: یکی از راه‌حل‌های اصلی حل مشکلات بالینی، ارزشیابی مداوم فرآیند آموزشی با استفاده از لاگ‌بوک و بررسی میزان دستیابی به اهداف تدوین شده می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی نسبت به استفاده از لاگ‌بوک به منظور بهبود کیفیت آموزش انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی و تحلیلی، 61 دانشجو که در سال تحصیلی 99-98 واحدهای ترمیمی عملی را در دانشکده دندانپزشکی قزوین اخذ نموده بودند، به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. دانشجویان با استفاده از پرسشنامه در چهار حیطه‌ی ضرورت استفاده از لاگ‌بوک (دامنه‌ی نمره 7 تا 21)، فرآیند اجرا (دامنه‌ی نمره 8 تا 24)، کیفیت محتوا (دامنه‌ی نمره 20 تا 60) و نحوه‌ی تکمیل لاگ‌بوک (دامنه‌ی نمره 2 تا 10) مورد نظرسنجی قرار گرفتند. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر 10 نفر از اساتید و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ 0/83 به دست آمد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید (سطح معنی‌داری 0/05P-Value<).
یافته‌ها: میانگین نمرات ضرورت استفاده از لاگ‌بوک 3/968±13/57، حیطه‌ی فرآیند 3/388±13/13، حیطه‌ی کیفیت محتوا 11/483±40/492 و حیطه‌ی نحوه تکمیل 3/487±6/525 به دست آمد.
نتیجهگیری: نتایج بیانگر آن است که ضرورت استفاده از لاگ‌بوک برای بیش از نیمی از دانشجویان مورد تأکید است و اهمیت تکمیل آن از سوی بیش از یک سوم از دانشجویان بسیار زیاد ارزیابی شده است. کنترل بیشتر بر روند تکمیل و اجرای دفترچه‌ها و اصلاح نقاط ضعف آن و با تقویت نقاط قوت آن، می‌توان رضایت هرچه بیشتر دانشجویان را فراهم کرد.
متن کامل [PDF 731 kb]   (58 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/12/22 | پذیرش: 1401/7/20 | انتشار: 1401/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.