Ethics code: IR.RUMS.REC.1398.233
Ranjbar Omidi B, Abedini Gilani L, Sefidi F, Hamzeei A. A Survey of dental students' views on using the log book to improve the quality of restorative dentistry education. DSME 2022; 9 (1) :65-74
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-352-fa.html
رنجبر امیدی بهاران، عابدینی گیلانی لیلا، سفیدی فاطمه، حمزه ای علی. دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی نسبت به استفاده از لاگبوک به منظور بهبود کیفیت آموزش بخش دندانپزشکی ترمیمی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی 1401; 9 (1) :74-65
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-352-fa.html
دندانپزشکی ترمیمی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
چکیده: (217 مشاهده)
مقدمه: یکی از راهحلهای اصلی حل مشکلات بالینی، ارزشیابی مداوم فرآیند آموزشی با استفاده از لاگبوک و بررسی میزان دستیابی به اهداف تدوین شده میباشد. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی نسبت به استفاده از لاگبوک به منظور بهبود کیفیت آموزش انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی و تحلیلی، 61 دانشجو که در سال تحصیلی 99-98 واحدهای ترمیمی عملی را در دانشکده دندانپزشکی قزوین اخذ نموده بودند، به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. دانشجویان با استفاده از پرسشنامه در چهار حیطهی ضرورت استفاده از لاگبوک (دامنهی نمره 7 تا 21)، فرآیند اجرا (دامنهی نمره 8 تا 24)، کیفیت محتوا (دامنهی نمره 20 تا 60) و نحوهی تکمیل لاگبوک (دامنهی نمره 2 تا 10) مورد نظرسنجی قرار گرفتند. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر 10 نفر از اساتید و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ 0/83 به دست آمد. دادهها با نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید (سطح معنیداری 0/05P-Value<).
یافتهها: میانگین نمرات ضرورت استفاده از لاگبوک 3/968±13/57، حیطهی فرآیند 3/388±13/13، حیطهی کیفیت محتوا 11/483±40/492 و حیطهی نحوه تکمیل 3/487±6/525 به دست آمد.
نتیجهگیری: نتایج بیانگر آن است که ضرورت استفاده از لاگبوک برای بیش از نیمی از دانشجویان مورد تأکید است و اهمیت تکمیل آن از سوی بیش از یک سوم از دانشجویان بسیار زیاد ارزیابی شده است. کنترل بیشتر بر روند تکمیل و اجرای دفترچهها و اصلاح نقاط ضعف آن و با تقویت نقاط قوت آن، میتوان رضایت هرچه بیشتر دانشجویان را فراهم کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/12/22 | پذیرش: 1401/7/20 | انتشار: 1401/1/10