دوره 2، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1394 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 35-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami Parizad E, Gholami Parizad E, Palizban F, Ghazanfari Z. Gender equality or inequality in the educational system of Ilam province. DSME. 2015; 2 (2) :35-44
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-34-fa.html
غلامی پریزاد اسکندر، غلامی پریزاد الهه، پالیزبان فاطمه، غضنفری زینب. عدالت جنسیتی با بی‌عدالتی در نظام آموزشی استان ایلام . راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1394; 2 (2) :35-44

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-34-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی ایلام
چکیده:   (1479 مشاهده)

مقدمه و هدف: مقوله عدالت آموزشی اخیراً در نظام اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ملل مورد توجه قرار گرفته است. کنوانسیون‌ها، معاهده‌ها و اعلامیه‌های زیادی در جهان به منظور تأکید بر این حقوق تبیین و صادر شده است. این موضوع در برنامه توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور ما نیز از جایگاه قابل‌توجهی برخوردار است. ضرورت تبیین این موضوع در جامعه ما به خصوص در مناطق و استان‌های کمتر توسعه‌یافته‌ای چون ایلام می‌تواند فرصت اصلاح و تجدیدنظر در برنامه‌های توسعه را فراهم نماید. مطالعه حاضر با هدف تعیین عدالت جنسیتی یا بی‌عدالتی در نظام آموزشی ایلام اجرا شد.

روش ها: تحقیق حاضر از نوع پژوهش ارزشیابی است. داده‌های مورد نیاز از نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1390 جمع‌آوری شده و شاخص عدالت جنسیتی در آموزش با استفاده از نتایج تفصیلی استان - شهرستان سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 محاسبه و با شاخص ارائه‌شده توسط یونسکو مورد تحلیل قرار گرفت. نمونه آماری کل استان ایلام (503840 نفر) بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS در سطح آمار توصیفی صورت گرفته است.

یافته‌ها: تحلیل یافته‌های مربوط به عدالت جنسیتی در آموزش استان ایلام، حکایت از آن دارد که در مجموع عدالت جنسیتی در مقطع ابتدایی (05/1) نزدیک به تحقق هدف است که مشابه با وضعیت کشوری (99/0) هست. در مقاطع راهنمایی (90/0 نسبت به 96/0) و متوسطه (84/0 نسبت به 01/1) شاخص استانی وضعیت نامناسب تری نسبت به شاخص کشوری دارد و بی‌عدالتی به ضرر دختران است. در مقطع پیش‌دانشگاهی (38/1) بی‌عدالتی به ضرر پسران است، در مقطع عالی (99/0) نیز تقریباً شاخص برابری جنسیتی در آموزش محقق شده است. وضعیت این شاخص به تفکیک شهرستان‌های استان گویای این مسئله است که بهترین وضعیت عدالت جنسیتی در آموزش در شهرستان آبدانان دیده می‌شود که با بهبود این شاخص در مقطع پیش‌دانشگاهی به بهترین وضعیت خود می‌رسد. وضعیت شاخص در شهرستان‌های دیگر استان نامطلوب بوده و راه زیادی تا وضعیت مطلوب آن وجود دارد.

نتیجه‌گیری: با توجه به بافت روستایی استان ایلام و اهمیت جنسیت پسر در این فرهنگ، وجود بی‌عدالتی به ضرر دختران در مقاطع راهنمایی و دبیرستان با در نظر گرفتن این که جایگاه تصمیم‌گیری در این دوران درون خانواده است، قابل توجیه بوده، در صورتی که این مسئله با آغاز دوره پیش‌دانشگاهی برعکس می‌شود. در مجموع انتظار می‌رود سیاست‌گذاران امر آموزش و پرورش با ترسیم سیاست‌ها و برنامه‌های مناسب در رفع محرومیت‌های دختران امروز و زنان فردا بکوشند چرا که ایجاد برابری و آموزش حقوق انسانی به دختران، پسران، والدین و ارتقای مهارت‌های زندگی می‌تواند زمینه را برای ایجاد جامعه‌ای سالم و رو به توسعه و خانواده‌های رو به رشد منطبق بر فرهنگ و باورهای ملی و هماهنگ با شرایط نوین اجتماعی فراهم نماید.

متن کامل [PDF 9134 kb]   (1105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۲

Tables [PDF 353 KB]  (21 دریافت)
فهرست منابع
1. 1. Sanagoo A, Nomali M, Mahasti Jouybari L. Explanation of educational equity among medical sciences students: evaluation of medical sciences students and experiences. Horizons of Medical Education Development (HMED) 2011; 4:39-44.
2. 2. Islamic Consultative Assembly. Constitution of the Islamic Republic of Iran. [On line]. 1979. Available from: http://rc.majlis.ir/fa/content/iran_constitution. [In Persian]
3. 3. Senegal Dakar Meeting. Education for all. [On line]. 2003. Available from: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=15&ved=0CHYQFjAO&url=http%3A%2F%2Funesdoc.unesco.org%2Fimages%2F0012%2F001211%2F121147e.pdf&ei=vJX9U4H1Be374QSDyYDgCQ&usg=AFQjCNFhxEpGpVWlfZ3DO8g8Lxnc6ij-kg&sig2=-KJ3uf7teAUV3MhehZV_Lg). [In Persian]
4. 4. Saffar Heidari H, Hossainnjad R. The perspectives of educational justice (a study about the position of educational justice in the document of Iran education system transformation). Foundations of Education 2014;4 (1): 49-72. [In Persian]
5. 5. Codification Project Secretariat. General plan of national education document. [On line]. 2003. Available from: http://pesi4.um.ac.ir/uploading/pesi4.um.ac.ir/images/C1C8Bd01.pdf. [In Persian]
6. 6. Management and Planing Organization. Law of the fourth economic, social and cultural development plan of the Islamic Republic of Iran, 2005-2009. [On line]. 2005. Available from: http://www.dadkhahi.net/law/hoghoogh/h_edari_estekhdami/ghanoon_barbameh_4.htm. [In Persian]
7. 7. Armian N. The 5-years development plan of Iran (2011-2015). [On line]. 2013. Available from: http://naderarmian.persianblog.ir/post/1089/. [In Persian]
8. 8. Chaboki O. Education and gender in Iran. Women's studies (Sociological & Psychological) 2003; 1: 69-100. [In Persian]
9. 9. Morady M. Evaluation educational opportunities in secondary school education and its related factors in Zanjan year 2002-3. [Thesis]. Tehran: Tehran University, Faculty of Psychology and Educational Sciences; 2003. [In Persian]
10. 10. Atashak M. Evaluation of gender equality in Iran's educational system. Women in Development & politics 2011; 10: 127-51.
11. 11. Gall MD, Gall JP, Borg WR. Educational research an introduction. Nasr AR, Trans. Tehran: Samt &Shaid Beheshti University; 2003. [In Persian]
12. 12. The official United Nations site for the MDG indicators. Millennium development goals indicators. [On line]. Available from: http://unstats.un.org/unsd/mdg/Metadata.aspx?IndicatorId=9.
13. 13. Esmail Sorkh J. Educational inequalities along the ethnic and regional dimensions: the case of the elementary schools in western Azarbaayejan province, 2001-2002. Quarterly Journal of Education 2012; 23 (3): 103-24. [In Persian]
14. 14. Hoseinzade F. Evaluation of injustice achieves educational opportunities between the regions of the Bushehr province1992-1993. Bushehr: Department of Education Bushehr; 1993. [In Persian]
15. 15. Khodabakhsh F. Comparison of educational inequality between the regions of Gilan in high school 1991-1992. [Thesis]. Tehran: Tabatabae University, Faculty of Psychology and Educational Sciences; 1992. [In Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.